Literature, gender issues and classroom: discursive rhetorical analysis and literary reflection about the tale A moça tecelã

Authors

  • Renan Paulo Bini Unioeste e Univel
  • Meyre dos Santos Andrade FAG
  • Jaqueline Cerezoli
Supporting Agencies

Keywords:

Literature, analysis of discourse, rhetoric, genre.

Abstract

Considering the lack of neutrality regarding the formation of the different genres of discourse and understanding literature as credible expression of subjectivity and human complexity, composed of feelings and human perceptions inferred in characteristics of characters shaped by history and ideology; the present study aims to perform rhetorician discursive analysis of symbolic object A Moça Tecelã, by Marina Colasanti, performing, from it, the identification of effects of sense that were and are caused by reading. From the text, and through theoretical reference that shall base analysis, we will seek, by Analysis of Discourse of French side, the context identification and interdiscourses that influenced the composition of the text; and, by Rhetoric, the identification and analysis of linguistic materiality of argumentation in the tale. From the analysis, aims to propose the discussion about Genre in classroom, from symbolic objects, Such as the one in question, in order to promoting in students reflections about the role of women's writing as an influencer subversion of socially imposed roles for women, of breaking paradigms and of empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Paulo Bini, Unioeste e Univel

Mestrando em Letras pela UNIOESTE; Graduado em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo pela UNIVEL; Acadêmico do curso de Letras Português/Italiano da UNIOESTE; discente do MBA em Gestão de Marketing, Propaganda e Vendas da UNIVEL. 

Meyre dos Santos Andrade, FAG

Graduada em Letras Português/Inglês e Respectivas Literaturas pela Faculdade Assis Gurgacz.

References

ARISTÓTELES. Arte Retórica e Arte Poética. Ediouro: Rio de Janeiro, 1979.

BAKHTIN, M. (trad. LAHUD, Michel; VIEIRA, Yara Frateschi). Marxismo e Filosofia da linguagem. 11 ed. São Paulo, SP: Editora Hucitec, 2004.

_____. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo:Hucitec, 1998.

CAMARGO, W. A. A responsabilidade nas mensagens audiovisuais. In: COITO, R. F.; SOARES, A. S.Análise(s) do Discurso: gestos de interpretação em superfícies materiais. Cascavel, PR:Edunioeste,2012.

CAVALCANTE, A. M. M. ; TEDESCHI, A. T. A representação das mulheres nos contos das Mil e uma Noites na releitura de Nélida Pinõn. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.

COLASANTI, M. _____. Biografia. 2012. Disponível em: <http://www.marinacolasanti.com> Acesso em: 18 Nov. 2016.

COLASANTI, M. A moça tecelã. In: _____. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 12.ed. São Paulo: Global, 2006, p. 10-14.

DUCROT, O. Princípios de semântica lingüística: dizer e não dizer. Cultrix: São Paulo, 1972.

GADET F.; HAROCHE, Cl.; HENRY, P.; PÊCHEUX, M. Nota sobre a questão da linguagem e do simbólico em psicologia. In: ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4. Ed.Campinas: Pontes Editores, 2014.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2006.

KLEIMAN, A. Texto e leitor. 8 ed. Campinas: Pontes, 2002.

KOCH, I. G. V. A Construção Sociocognitiva da Referência. In: MIRANDA, N. S.; NAME, M. (Org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora:UFJF, 2005.

_____. A inter-ação pela linguagem. 8. ed. rev. e ampl. São Paulo: Contexto, 2003.

_____. Argumentação e Linguagem. Cortez: São Paulo, SP, 1984.

_____.; Elias, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

LOPES, E. Fundamentos da lingüística contemporânea. São Paulo: Cultrix, 1976.

MAINGUENEAU Dominique. Novas Tendências em Análise do Discurso. São Paulo, SP: Pontes, 1997.

MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso, a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão textual como trabalho criativo. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 89-103, v. 11.

MOSCA, L. L. S. Velhas e Novas Retóricas: Convergências e desdobramentos. In: _____. (org.). Retóricas de ontem e de hoje. 2 ed. Humanitas: São Paulo, 2001.

MUZART, Z. L. Um romance emblemático de Júlia Lopes dealmeida. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.

NAVARRO, M. H. Por uma voz autônoma: o papel da mulher na história e na ficção latino- americana contemporânea. In: __. Rompendo o silêncio. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS,1995.

OLIVEIRA, L. S. Gênesis: Contradiscursos. In: COITO, R. F.; SOARES, A. S. Análise(s) do Discurso: gestos de interpretação em superfícies materiais. Cascavel, PR: Edunioeste, 2012.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 11.ed. Campinas, SP:Pontes Editores, 2013.

PERELMAN, Ch.; Olbrechts-Tyteca, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

RAMOS, F. B.; MARANGONI, M. C. T. O que dizem as mulhes poetas no PNBE 2010?. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.

SCOTT, J. Gênero, uma categoria útil de análise histórica. In: Educação e realidade.Porto Alegre, RS: 1995, v. 20, n. 2, p. 71-99.

SILVA, S.; OLIVEIRA, E. G.; CORDEIRO, I. C. Os Lugares Retóricos na Publicidade. In: SELLA, A. F.; BUSSE, S.; CORBARI, A. T. (Org.). Argumentação e Texto: Revisitando Conceitos, Propondo Análises. Campinas: Pontes Editores; Cascavel:Edunioeste, 2012.

Published

11-05-2017

How to Cite

BINI, R. P.; ANDRADE, M. dos S.; CEREZOLI, J. Literature, gender issues and classroom: discursive rhetorical analysis and literary reflection about the tale A moça tecelã. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e16600, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16600. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] SEXUALIDADE, GÊNERO E EDUCAÇÃO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA