Afrofemale literature at school: contribuitions and reflections concerning black adolescente´s affectivity

Authors

  • Amanda Crispim Ferreira PPGL/UEL - UNOPAR
  • Débora Maria Proença
Supporting Agencies

Keywords:

Affectivities, sexualities, adolescence, afrofemale literature.

Abstract

In adolescence happens the affective experiences, in it are unveiled the experiences that involve not only friendship between boys and girls, but relationships that can arrive at sexual initiation sometimes precocious. It is in adolescence that the transformations of the body are revealed, concepts of beauty and conflicts about what is beautiful and acceptable. In the school space, these issues take shape, generating situations of discrimination and prejudice. These experiences can bring disastrous engagements and negatively mark the stories making the process of self-discovery difficult. Reflecting and discussing the experiences of adolescents in school is not so easy, as there is still some resistance in discussing the subject in the classroom. It is also evident that in addition to difficulties in adolescence, black girls feel rejected and devalued because they do not "fit" into the pattern of beauty that shapes our society. Given this context, proposed pedagogical practices about the affectivities of black adolescents from the writing of women, also black. Afrofemale writing gains visibility in the literary tradition scene, being a different and innovative literature that can contribute, interfere and help teachers and students in this much-needed discussion for the construction of strong and conscious personalities capable of freeing themselves from stereotypes and deepen the search for what is true in each one, strengthening them in their identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Crispim Ferreira, PPGL/UEL - UNOPAR

Mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais

Débora Maria Proença

Mestra em Ensino de Ciências Humanas pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

References

CANDIDO, Antônio. Literatura e a vida social. In: _____. Literatura e Sociedade. 7. ed. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1985. p. 27-50.

CARIDADE, Amparo. Sexualidade: corpo e metáfora. São Paulo: Iglu, 1997.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América latina a partir de uma perspectiva de gênero. Disponível em: http://www.unifem.org.br/sites/700/710/00000690.pdf acesso em 22 out. 2014.

CARNEIRO. Anni de Novais; FERREIRA. Silvia Lúcia. Padrões de beleza, raça e classe: representações e elementos identitários de mulheres negras da periferia de Salvador. In. 18º REDOR. Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2014, p. 1424-1438. Disponível em http://paradoxzero.com/zero/redor/wp-content/uploads/2015/04/2136-4601-1-PB.pdf acesso em 22. Mar. 2016

CRUZ, Ana. E... feito de Luz. Niterói: Ykenga Editorial LTDA: 1997.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: Guy Debord (1931-1994). Disponível em: http://www.cisc.org.br/portal/biblioteca/socespetaculo.pdf . Acesso: 07 jul. 2016.

GOELLNER. Silvana Vilodre; FIGUEIRA. Márcia Luiza Machado; JAEGER. Angelita Alice. “A educação dos corpos, das sexualidades e dos gêneros no espaço da Educação Física escolar”. In. SILVA, Fabiane Ferreira da... [et al.] (Orgs.). Sexualidade e escola: compartilhando saberes e experiências. 2. ed. Revisada e ampliada. Rio Grande: FURG, 2008.

MC MARCINHO. Glamurosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/mc-marcinho/305326/ . Acesso em: 12 jul. 2016.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais: de OntheHorizon NCB University Press, v. 9, n. 5, out. 2001. Disponível em http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 07 jul.2016.

SOBRAL, Cristiane. Pixaim. In: _____. Espelhos, Miradouros, dialéticas da Percepção. Brasília: Editora Dulcina, 2011, p.120.

ZOLIN, Lúcia Osana. Literatura de autoria feminina. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana.(orgs). Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2009. P. 327-336.

Published

11-05-2017

How to Cite

FERREIRA, A. C.; PROENÇA, D. M. Afrofemale literature at school: contribuitions and reflections concerning black adolescente´s affectivity. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e16601, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16601. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] SEXUALIDADE, GÊNERO E EDUCAÇÃO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA