“Effeminate”: the construction of identity of the subjects

Authors

  • Atair José Bernardino de Jesus Unioeste
  • Andréa Cristina Martelli Unioeste
Supporting Agencies

Keywords:

Gender, Effeminate, Queer Theory, Identity and identification.

Abstract

The society, composed by completely different subjects, Builds up itself about the paradigm of being permeated by the goundwork of a heteronormative binary pattern. This work demand understand the construction of the gender's identity in this binary society, using reports of subjects "considered" effeminate. For this, we will analyse parts of the reports contained in the video Vlog da pabllo #3 // Afeminada! and, also dialogue with the theorists that have their researches faced to the gender's thematic and of the Queer Theory, like Butler (2003), Louro (1997; 2000; 2001;2008) and Miskolci (2016) and with regards to the identity and identification studies, Maffesoli (1996). In the end of our way, we verified that the subjects effeminate suffer prejudices and discrimination, like all the ones that are different of the pattern socially established, however, this types of violence difficultly cease precisely for can't hide themselves, being effeminate is a posture, a way os being, a clothe, everything exposed to the social judge, and it's in the childhood and adolescence, with the family and in the school that this violence situatons occur more

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Atair José Bernardino de Jesus, Unioeste

Graduado em Pedagogia na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, campus de Cascavel-PR.

Andréa Cristina Martelli, Unioeste

Doutora em Educação pela UNICAMP, professora orientadora do curso de pedagogia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, campus de Cascavel-PR.

References

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade, Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19, n. 2, maio/ago. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf. Acessado

em: o3 de setembro de 2012.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer - Uma política pós-identitária para a educação. In: Revista Estudos Feministas, Florianópolis, p.541-553, 2001.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In, LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo horizinte: Autentica. 2000.

JESUS, Atair Bernardino; MARTELLI, Andréa Cristina. Posicionamentos sobre gênero dentro da Educação Básica. In: Anais do IV Simpósio Internacional em Educação Sexual: feminismos, identidades de gênero e políticas públicas. Maringá. 2015.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis. Vozes. 1996.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2 edição. Belo Horizonte. Autentica. 2016.

Published

11-05-2017

How to Cite

DE JESUS, A. J. B.; MARTELLI, A. C. “Effeminate”: the construction of identity of the subjects. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e16674, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16674. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] SEXUALIDADE, GÊNERO E EDUCAÇÃO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA