Jornal das Moças: the midiatic enunciations and the notion of gender and feminine imaginary in the 20th century

Authors

  • Patricia Canabarro Coelho de Moraes UNIOESTE
  • Andréa Cristina Martelli UNIOESTE
Supporting Agencies

Keywords:

Gender, Jornal das Moças, Woman, Imaginary.

Abstract

The current article has by objective understand the notion of gender and feminine imaginary of the 20th century, from analyzes realized in the publications present in Jornal das Moças, observing so, the permanence and change between the 20th and 21st centuries, based on readings of male authors and female authors that study the thematic. Highlighting that the magazines of 20th century influenced the maintenance of stereotyped behaviors, ratifying the separation among the genders and reincorcingthe female roles like mother, wife and lady in the society. In the transition between the 20th and 21st centuries, the woman faced many conflicts to achieve the social equality, got herself insert in the job market, in the politics, conquered more liberty in the relationships, among others. However, many women still in disproportionate situation about the men in the atual society. We don't disregard the advences between the genders, but part of the society remains grounded in the conservatism and patriarchy of 20th century, that hind the relations and perpetuate the inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Canabarro Coelho de Moraes, UNIOESTE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.

Andréa Cristina Martelli, UNIOESTE

Docente do curso de Pedagogia, na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.

References

ALMEIDA, Jane Soares de. Mulheres na educação: missão, vocação e destino?. In: O legado educacional do século XX no Brasil / Demerval Saviani; Jane S. de Almeida; Rosa F. de Souza; Vera T. Valdamarin. – 2° ed. – Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 59 – 108. (Coleção Educação Contemporânea)

AMENO, Agenita. A identidade dos sexos. In: A função social dos amantes. 3° ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p.53-60

BASSANEZI, Carla. Revistas femininas e o ideal de felicidade conjugal (1945-1964). Cadernos Pagu, n. 1, p. 112-148, 2005. Disponível em: >http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1682> Acesso em: 05 nov. 2016.

BEAUVOIR, Simone de. A mulher independente; tradução Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: PocketOuro, 2008.

JORNAL DAS MOÇAS. In: Hemeroteca Digital Brasileira – Biblioteca Nacional Digital Brasil/Jornal das Moças digitalizado. Disponível em: >http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/jornal-mocas/111031> Acesso em: 05 abr. 2016.

LOURO, Guacira Lopes. Prendas e antiprendas: uma escola de mulheres. Ed. da Universidade, UFRGS,1987.

MAFFESOLI, Michel; ICLE, Gilberto. Pesquisa como Conhecimento Compartilhado: uma entrevista com Michel Maffesoli. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 521-532, maio/ago. 2011. Trimestral. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/20637/12917>. Acesso em: 8 dez. 2016.

_____________. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS mídia cultura e tecnologia. Porto Alegre, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do rio Grande do Sul, nº 15, p. 74-82, ago. 2001.

PRIORE, Mary Del. A “velha igualdade” e a “nova identidade”. In: Jogos de gênero: discursos, representações e identidades – História em foco. Historien: Revista Universitária Eletrônica. Petrolina. Edição temática. n°2. Ano I. Jan./ Mar. 2010. p. 9-24.

SCOTT, Joan W.; KLANOVICZ, Jó; FUNCK, Susana Bornéo. O enigma da igualdade. Estudos feministas. Florianópolis – SC. 2005. p. 11-30. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/viewFile/S0104-026X2005000100002/7778> Acesso em 01 nov. 2016.

SECAD/MEC, Secretaria de educação, alfabetização e diversidade do Ministério de Educação. Cadernos SECAD 4. Gênero e diversidade sexual na escola: reconhecer diferenças e superar preconceitos. Brasilia – DF, maio 2007.

SOARES, Diego dos Santos; SILVA, Ursula Rosa da. O jornal das moças: uma narrativa ilustrada das mulheres de 30 a 50 & sua passagem por pelotas nas décadas. Seminário de História da Arte-Centro de Artes-UFPel, n. 3, 2013. Disponível em : <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Arte/article/view/3013/2594> Acesso em: 20 maio 2016.

SOIHET, Rachel. História das mulheres. In: CARDOSO, C. F.; VAINFAS, R. Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997, p. 399 – 429.

TOSCANO, M.; GOLDENBERG, M. A Revolução das mulheres: um balanço do feminismo no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 1992.

Published

07-12-2017

How to Cite

DE MORAES, P. C. C.; MARTELLI, A. C. Jornal das Moças: the midiatic enunciations and the notion of gender and feminine imaginary in the 20th century. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e16676, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16676. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO