School, discourse and sexuality: an analysis of el Vestido Nuevo

Authors

  • Alexandre Sebastião Ferrari Soares UNIOESTE
  • Dantielli Assumpção Garcia UNIOESTE
Supporting Agencies

Keywords:

Discourse Analysis, Gender, El Vestido Nuevo, School.

Abstract

Based on discourses that are naturalized in society and therefore at school, we intend to demonstrate, in accordance with the French Discourse Analysis theoretical framework, how some statements work discursively. Our aim is to scrutinize particularly the way in which sexist, homophobic and binary statements that establish an existing causal relation between biological sex, gender and identity determine characteristics and functions for genders. In view of this, we propose the analysis of a Spanish short film called El Vestido Nuevo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Sebastião Ferrari Soares, UNIOESTE

Pós-doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade de Coimbra, Portugal – UC.

Dantielli Assumpção Garcia, UNIOESTE

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP.

References

COIMBRA, Alda Maria. Histórias contadas em sala de aula: a construção da identidade social de gênero na mulher. In: MOITA LOPES, L. Paulo (Org.) Discursos de identidades. Porto Alegre: Mercado das Letras, 2003.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade 1: a vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 11. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1993.

_____. Vigiar e punir. Rio de Janeiro: Graal, 1977.

FREUD, Sigmund. Obras Completas. Madrid: Ed. Nueva, 1973.

_____. (1925). Escritores criativos e devaneio. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud vol. II. Rio de Janeiro: Imago, 1986.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: ___. (Org.). O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete temas transversais. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/temas-transversais/>. Acesso em: 08 de ago. 2016.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1990.

SOARES, Alexandre Sebastião Ferrari. A homossexualidade e a AIDS no imaginário de revistas semanais (1985-1990). Toledo: Editora Fasul, 2016.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. Belo Horizonte, Autêntica, 2007.

Published

11-05-2017

How to Cite

FERRARI SOARES, A. S.; GARCIA, D. A. School, discourse and sexuality: an analysis of el Vestido Nuevo. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e16697, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16697. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] SEXUALIDADE, GÊNERO E EDUCAÇÃO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA