“Fear of stigmatization?” – the university, the formative processes and the problematization of homosexualities

Authors

  • Anderson Ferrari Pós-doutor em Educação e Cultura Visual pela Universidade de Barcelona, professor adjunto da Faculdade de Educação da UFJF, professor permanente do PPGE/UFJF, membro do GESED/NEPED/UFJF
  • Marcos Lopes de Souza Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores da UESB - Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Gênero e Sexualidade - UESB
  • Roney Polato de Castro Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade (GESED)
Supporting Agencies

Keywords:

Tteacher training, problematization, gender, sexualities.

Abstract

Based on two statements organized by the concerns of a formation in gender and sexuality in the PIBID of Geography at UFJF, we focus on the conditions of emergency and analysis of everyday practices - how does something become a problem and enters the domain of thought? To put under suspicion what we think and how we act is inserted in Foucault's perspective of problematization - a new guideline for educational research - the idea that for an action, behavior or practice to enter the field of thought it is necessary that some factors have made them uncertain, for them to lose their familiarity or to have caused a number of difficulties. In order to do so, let us focus on two points: first, that the dynamics of gender and sexuality are always constructed and the result of investments (they are in speeches, artifacts, symbols, actions, etc.) and second, that they speak of a relationship with knowledge, with what is possible to know at a given time.

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Author Biographies

Anderson Ferrari, Pós-doutor em Educação e Cultura Visual pela Universidade de Barcelona, professor adjunto da Faculdade de Educação da UFJF, professor permanente do PPGE/UFJF, membro do GESED/NEPED/UFJF

Pós-doutor em Educação e Cultura Visual pela Universidade de Barcelona, professor adjunto da Faculdade de Educação da UFJF, professor permanente do PPGE/UFJF, membro do GESED/NEPED/UFJF

Marcos Lopes de Souza, Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores da UESB - Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Gênero e Sexualidade - UESB

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores da UESB - Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Gênero e Sexualidade - UESB

Roney Polato de Castro, Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade (GESED)

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade (GESED)

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Published

11-05-2017

How to Cite

FERRARI, A.; DE SOUZA, M. L.; DE CASTRO, R. P. “Fear of stigmatization?” – the university, the formative processes and the problematization of homosexualities. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e16752, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16752. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

[DT] SEXUALIDADE, GÊNERO E EDUCAÇÃO NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA