Reading strategies in the training and the development of indigenous students.
Keywords:
Reading Strategies, Reading Comprehension, Critical Reader.Abstract
This paper aimed to investigate the reading strategies employed by a group of indigenous students that is part of the Tutorial Education Program (PET in Portuguese language), From the Federal University of Tocantins. This research is based on a mixed approach (quantitative and qualitative) and is linked with studies which analyze reading practices in educational contexts, by seeking to specifically identify the most common reading strategies among indigenous students in their process of reading comprehension. In addition, we aim to discuss the implications of these strategies in the training and the development of proficient readers. For this purpose, this research is underpinned by the Applied Linguistics principles and some scholars who focus on reading: Solé (1998), Kleiman (2013), Menegassi (2010), Freire (1989). Therefore, in order to meet our purpose, we will use the data collected through a questionnaire which was applied at a tutorial event geared to the indigenous students. The analyses showed that the strategies employed by the students before, during and after the reading are essential to their reading comprehension and to the rise of a proficient reader who makes inference and activates previous knowledge in order to make multiple meanings.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BATISTA-SANTOS, Dalve Oliveira. Letramento Acadêmico: representações de ingressantes acerca da escrita. Revista Trama - Marechal Rondon/PR, Vol. 13, Nº. 28, 2017.
COSTA-HÜBES, T. da C. Concepção de leitura na sequência didática. I.: Anais da JELL – Jornada de Estudos Linguísticos e Literários: Leitura e seus desdobramentos. 13ª, 2010. Marechal Cândido Rondon, PR: EDUNIOESTE, 2010. p. 247-256.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto. Trad. De Luciana de O. da Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens; 2. ed. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23ª. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
HOPPE, Marcia Cristina; COSTA-HÜBES, T da C. Concepções de leitura na Educação Básica e a sua relação com a Prova Brasil. In: XI Jornada do HISTEDBR, 2013, Cascavel. Anais da XI Jornada do HISTEDBR. Cascavel - PR: EDUNIOESTE, 2013. p. 01-15.
KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura – teoria e prática. 15ª ed. Campinas, SP – Pontes Editores, 2013.
______. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 15ª ed. Campinas, SP – Pontes Editores, 2013.
KOCK, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3.ed., 3. Reimpressão. São Paulo: Contexto, 2010.
MENEGASSI, R.J.; ANGELO, C.M.P. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R.J. (Ed.). Leitura e ensino. Maringá: Eduem, 2005. p. 15-43.
______. Perguntas de leitura. In: MENEGASSI, R.J. Leitura e ensino. Maringá: Eduem, 2010.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Pró letramento: alfabetização e linguagem. Brasília: [s.n.], 2008.
______. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa, Brasília, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
ROTTAVA, Lucia. A leitura em contexto acadêmico: o processo de construção de sentidos de alunos do primeiro semestre do curso de letras. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 37 n. 63, p. 160-179, jul.-dez, 2012.
SCHROEDER, Ivo. Política e parentesco nos Xerente. 2006. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. trad. Cláudia Schilling. 6ª. ed. Porto Alegre. Artemed, 1998.
SOUZA, Renata Junqueira de. Narrativas Infantis: a literatura e a televisão de que as crianças gostam. Bauru: USC, 1992.
VALLS, E. (1990) Ensenyança i aprenentatge de continguts procedimentals. Una proposta referida a área de la História. Tese de Doutorado. Universidade de Barcelona.
VIANA, A. C. Estratégias de Leitura: uma contribuição para o desenvolvimento do leitor proficiente. Monografia (Graduação em Letras: Língua Portuguesa), Universidade Federal do Tocantins. Porto Nacional-TO, 2016.
WITTER, Geraldina. Leitura e universidade. Campinas, SP: Editora Alínea, 1997.
ZAGO, L. P. Repensando a(s) concepção(ões) de leitura na formação continuada: implicações (ou não) no processo de (re)organização da prática pedagógica. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Letras, Cascavel: UNIOESTE, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.