Utilization of educational blocks in the teaching of production planning and control

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

learning, engineering teaching, assembly blocks, technology.

Abstract

The present article aims to present the results of the application of assembly blocks in classes of the discipline of Production Planning and Control of the course of Production Engineering and to verify if this resource allows the dynamization of practices in the classroom and deepens the concepts presented to students. Students begin their studies with a great deal of tacit knowledge and strong access to technological equipment, such as mobile phones, tablets, notebooks, which are often widely used in the classroom. The teacher is challenged to, in front of all these instruments, to teach with creativity, because he is competing with these, which are usually more attractive to apprentices. This study was carried out in two classes of the discipline of Planning and Production Control, of the Production Engineering course of a public HEI in the West of Paraná. To apply the research was first presented the content in an expositive way and applied deepening exercises. The class was then divided into two groups. Dynamics were applied to complement the studied content. Each group would act as the production sector of an organization, distributing the roles to each member of the team. It was concluded that the use of classroom assembly blocks made the discipline more attractive to students and enabled the teacher to interact more intensively with his students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Hermenegildo Pereira Júnior

Graduado em Engenharia Elétrica com habilitação em Produção - UFSC, Mestre em Engenharia de Produção - UTFPR e Chefe do DAPRO – Departamento de Administração e Engenharia de Produção da UTFPR – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Medianeira.

Neron Alípio Cortês Berghauser

Graduado em Administração – Unioeste, mestre em Engenharia de Produçãio – UFSC, professor no DAPRO - Departamento de Administração e Engenharia de Produção da UTFPR – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Medianeira.

Edward Seabra Júnior

Graduado em Engenharia de Produção – UTFPR, Mestre em Engenharia de Energia na Agricultura – Unioeste, professor substituto no DAPRO - Departamento de Administração e Engenharia de Produção da UTFPR – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Medianeira.

Cidmar Ortiz dos Santos

Graduação em Administração –FESP, Mestre em Engenharia de Produção –UTFPR, professor no DAPRO - Departamento de Administração e Engenharia de Produção da UTFPR – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus de Medianeira.

References

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático.3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

CARVALHO, Anne Rangel P. de. Atividade lúdica livre na Educação Infantil: Que brincadeira é essa? 46 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em <http://bdm.unb.br/handle/10483/10269>. Acesso em 18/11/2016.

CUNHA, Marcelo Machado; CUNHA, Simone Neves; DOMINGUES, Ana Sabrina de Oliveira Leme. Contribuição dos textos, imagens, recursos audiovisuais, mapas conceituais e jogos eletrônicos no processo de explicação de conteúdos. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. v. 9, n. 1. 2016. Disponível em <https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/1921/686>. Acesso em 18/11/2016.

FAZENDA, Ivani Catarina A. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2010.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

LIBÂNEO, J. Carlos. Adeus professor, adeus professora?: Novas exigências educacionais e profissão docente. 12 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. 2. ed. Ampliada. São Paulo: EPU, 2015.

MOLL, Jaqueline. Ciclos na escola, tempos na vida: criando possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2004. (Verificar como citar autores de livros coletânea).

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

POUPART, Jean; et. al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

SERRÃO, Maria I. Batista. Aprender a ensinar: a aprendizagem do ensino no curso de Pedagogia sob o enfoque histórico-cultural. São Paulo: Editora Cortez, 2006.

SILVEIRA, José de Anchieta. Construcionismo e inovação pedagógica: uma visão crítica das concepções de Papert sobre o uso da tecnologia computacional na aprendizagem da criança. Revista da Escola Superior da Magistratura do Estado do Ceará, Fortaleza, v. 10. 2012. Disponível em <http://revistathemis.tjce.jus.br/index.php/THEMIS/article/view/87>. Acesso em 18/11/2016.

SOUZA, Luciana Coutinho Pagliarini de.; CANIELLO, Angelica. O potencial significativo de games na educação: análise do Minecraft. Comunicação & Educação. Ano XX. v. 2. jul/dez 2015. Disponível em <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/viewFile/90018/103977>. Acesso em 18/11/2016.

SCHIMIGUEL, Juliano; OLIVEIRA, Leandro Palha de.; ROSETTI JÚNIOR, Hélio. Experiência do uso de Objetos de Aprendizagem no ensino de Matemática Financeira. Revista de Informática Aplicada. v 11, n. 1. 2015. Disponível em <http://ria.net.br/index.php/ria/article/view/138>. Acesso em 18/11/2016.

TEIXEIRA, Anabela; SILVA, Jorge Nuno. Histórias de jogos matemáticos: o caso do Metromachia, para o ensino da Geometria. HISTEMAT – Revista de História da Educação Matemática Sociedade Brasileira de História da Matemática. Ano 2, n. 2. 2016. Disponível em <http://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/91/61>. Acesso em 18/11/2016.

Published

21-12-2017

How to Cite

JÚNIOR, E. H. P.; BERGHAUSER, N. A. C.; JÚNIOR, E. S.; DOS SANTOS, C. O. Utilization of educational blocks in the teaching of production planning and control. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e17124, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17124. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO