Narrator Mirinho and the construction of Adeus in the work of Antônio Torres.

Authors

  • Vinicius Gonçalves Mazzini Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).
  • Alexandra Santos Pinheiro Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD
Supporting Agencies

Keywords:

Narrator, Antonio Torres, Memory, Adeus, Velho.

Abstract

In this article, we analyze some of the aspects of the work of Antônio Torres, Adeus, Velho, which was launched in 1981 and is in its 5th edition, we focused on its conception as narrative and on the role of the narrator and its importance for the construction of the plot of the work. Narrating the story of a family from the countryside of Bahia, which represents the sertanejo (inland person) in general, the author writes about the almost natural way of the young people towards the big cities and great capitals in order to seek the opportunity of a better life. Adeus, Velho is composed of a series of memories revived by the narrator, Mirinho, who has the authorship of the plot and narrates from a crucial moment for the history of the family and for the climax of the work: the imprisonment of his sister Virinha. In the light of theorists like Ligia Chiappini Moraes Leite ([  ] 2002[1885]), Walter Benjamim ([  ] 1995[1885]) and Loiva Otero Félix (1998), we explain about the forms of narration adopted by the author and how the narrator's memories construct history in a cyclical and timeless way, trying to understand its importance for the constitution of the narrative. Even so, we were able to understand how Antônio Torres' stylistic characteristics of writing are of paramount importance for the development of the plot and for the construction of the outcome sought by him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius Gonçalves Mazzini, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Acadêmico do curso de Letras da

Alexandra Santos Pinheiro, Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD

licenciada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), mestra em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002), doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2007) e pós doutora pela Univerisdad de Jaén (2012-2013). É professora adjunta da UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados, onde atua como professora da graduação e do Programa de Pós Graduação em Letras. Suas pesquisas e publicações estão voltadas, principalmente, aos temas: Literatura e gênero; História da Leitura e Ensino da Literatura. Líder do grupo de pesquisa NÚCLEO DE ESTUDOS LITERÁRIOS E CULTURAIS - Da UFGD, e participada do grupo POÉTICAS DO IMAGINÁRIO E MEMÓRIA- UNIOESTE. Quanto aos trabalhos de extensão, atua na Formação Continuada de Professores, com ênfase no Letramento Literário. 

References

BAPTISTA, D. M. T. Nas terras do "Deus-dará": nordestinos e suas redes sociais em São Paulo. 1998. 328 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1998.

BENJAMIM, Walter. Obras Escolhidas vol. I: Magia e Técnica, Arte e Política. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: [S. n.], 1995. p. 197 – 201.

BERGSON, Henri. Matéria e Memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Tradução Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

COUTINHO, Eduardo F. Rompendo Barreiras: ensaios de literatura brasileira e hispano-americana. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2014.

FÉLIX, Loiva Otero. História e Memória: a problemática da pesquisa. Ediupf: Passo Fundo, 1998.

FOSTER, Edward Morgan. Aspectos do romance. 2. ed. Porto Alegre: Globo, 1974.

GONÇALVES, Rogério Gustavo. O percurso da memória nos romances de Antônio Torres: a constituição do eu na fronteira entre o sertão e a cidade. 2014. 202 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/122249>acesso em 26 de maio de 2017.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. (tradução Beatriz Sidou) São Paulo: Centauro, 2006.

LEITE, Ligia Chiappini Moraes. O foco narrativo (ou a polêmica em torno da ilusão). 10ª ed. São Paulo: Editora Ática, 2002.

SAID, Edward W. Representações do intelectual: as conferências de Reith de 1993; Tradução Milton Hatoum. São Paulo: [S. n.], 2005.

TORRES, Antônio. Adeus, Velho. São Paulo: Ática, 1981.

Published

21-12-2017

How to Cite

MAZZINI, V. G.; PINHEIRO, A. S. Narrator Mirinho and the construction of Adeus in the work of Antônio Torres. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e17143, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17143. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA