The many faces of the witch: a mythical analysis of the sorceress on the Macbeth play written by Shakespeare and on the cinematographic adaptation by Welles

Authors

  • Ânderson Martins Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ariane Avila Neto de Farias Universidade Federal do Rio Grande
Supporting Agencies

Keywords:

Macbeth, Cinema, Literature, Myth.

Abstract

The narrative is one of the most common and ancient ways of understanding the world, the history has pervaded humanity since immemorial times and helped the human being to understand itself. This paper aims to analyze the witches’ mythical components of one the most consecrated narratives, Macbeth. For that, it will be analyzed the written play of Shakespeare (1623) and of the film adaptation of Welles (1963), both responsible for popularizing the story of the king. The choice is made to perceive the symbiotic relationship between literature and cinema, a relation that permeates the questioning of how witches are represented in each narrative. This work counts on the contributions of Bazin (1991), Bulfinch (2002), Carrière (2006) and Prieto (2003) and search, from the theorists who speak about the relations between literature and cinema or about myth, to demonstrate how the mythology corroborates with a more complete reading on the divine component present in both narratives. This proposal is justified by contributing to the studies about the relations of cinema and literature, which have stood out in the last decades, making available new tools for the art analysis in both environments, besides reflecting on the myth and the figure of the witch represented on both platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ânderson Martins Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em letras pela Universidade Federal do Pampa (2012) e especialização na área de Linguagem e Docência (2014), pela mesma instituição. Mestre em letras (2017) com área de concentração em literatura comparada na Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e doutorando em Letras com ênfase em Sociedade, (inter)textos literários e tradução nas Literaturas Estrangeiras Modernas, na Universidade Federal do Rio Grande (UFRGS). Atua principalmente nos seguintes temas: Utopia, Distopia, transumanidade, pós-modernidade e pós-humanidade.

Ariane Avila Neto de Farias, Universidade Federal do Rio Grande

Doutoranda em Letras, área de concentração de História da Literatura. Possui graduação em Licenciatura em Letras-Habilitação português/inglês pela Universidade Federal do Pampa (2011) e mestrado em Letras, área de concentração de Literatura Comparada, pela Universidade Federal de Pelotas (2017). Atualmente é assistente em administração da Universidade Federal do Pampa. Tem experiência na área de Literatura, Poesia, Gênero, Literatura Brasileira Contemporânea.

References

ALLAND, Willian. “Vodoo Macbeth Script”. 1963. Disponível em: < http://www.script-o-rama.com/movie_scripts/m/macbeth-script-transcript-orson-welles.html>. Acesso em: 20/07/17.

BAZIN, Andre. O cinema: ensaios. Tradução de Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica”. In: ADORNO et al. Teoria da Cultura de massa. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Paz e Terra, 2000. p. 221-254.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: histórias de deuses e heróis. Tradução de David Jardim Júnior. 26 ed. Rio de janeiro: Ediouro Publicações S.A., 2002.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Tradução de Fernando Albagli e Benjamim Albagli. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006

CAMPBELL, Joseph. The power of the myth. Nova York: Anchor Books, 1991.

MACBETH (Tit. Origin. ,Macbeth) Direção: Orson Weles; Roteiro Original: Orson Weles, Estúdio Pesquisar, película, duração: 115 min. U.S.A. 1963.

MOURTHÉ, Claude. Shakespeare. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2010.

SHAKESPEARE, William. A tragédia de Macbeth. Tradução deNelson Jahr Garcia. Rio de Janeiro: Virtual Books Online M&M Editores Ltda, 2005[1623].

PRIETO, Claudiney. Todas as Deusas do mundo. São Paulo: Editora Gaya, 2003.

Published

07-12-2017

How to Cite

PEREIRA, Ânderson M.; FARIAS, A. A. N. de. The many faces of the witch: a mythical analysis of the sorceress on the Macbeth play written by Shakespeare and on the cinematographic adaptation by Welles. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e17437, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17437. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

ARTE E COMUNICAÇÃO