Sonhos tropicais: Movie of the space, Book of the time.

Authors

  • Paulo Custódio de Oliveira UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados
  • Juliane Santana Lópes UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados
Supporting Agencies

Keywords:

Interarts relationship, Cinema, Literature

Abstract

This article aims to analyze the book Tropical Dreams by writer and physician Moacyr Scliar and the homonymous film adaptation of the Brazilian filmmaker André Sturm. These two media, the book and the cinema, have specificities that sing them out when looked at by the generalizing perspective of the universe of the Arts. The instruments of each provide forms compatible with the vehicle that support them, that is, the narrative romanesca grounded in prose and film work in images, sounds, realistic scenarios and performances. Supported by the film taxonomies of Gilles Deluze in Image-time (2005) and by the theories of adaptation presented by Linda Hutcheon (2013), we will explore in this work the creative potential of each work: the exquisite scenographic space of the film and the temporal disparity of the book, Demonstrating how the new media conditions of our time give feedback to the artists' creativity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Custódio de Oliveira, UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados

Pós-doutor pela UFF - Universidade Federal Fluminense (2017), doutor em Letras (Teoria da Literatura) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus de São José do Rio Preto-SP. Professor Adjunto III da UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados. Professor de Literatura brasileira e Teoria da Literatura da FACALE - Faculdade de Comunicação, Artes e Letras. Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da FACALE (Disciplina: Literatura e outras artes). Líder do grupo de pesquisa Estudos em Arte e Literatura Contemporânea. Coordenador do Grupo de Estudos InterArtes e do LIAMI - Laboratório InterArtes de Mídia e Imagem. Pesquisa a relação da Literatura com outros sistemas artísticos e midiáticos.

Juliane Santana Lópes, UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados

Pesquisadora independente da FACALE/UFGD. Membro do Grupo de Estudos InterArtes/UFGD.

References

BERNARDET, Jean-Claude O que é cinema. 14. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2004, 117p (coleção primeiros passos).

CESAR, Costança Terezinha Marcondez. “Temporalidade e Literatura”. In:_____Teoria literária e hermenêutica riccoeuriana: um diálogo possível. Paula, A.C.de; Sperber, S. F.(org.). Dourados, MS: UFGD, 2011. Pp. 165-175.

DELEUZE, Gilles. A imagem movimento. Traduzido por Stella Senra. São Paulo: Brasiliense, 1985.

______. A imagem tempo. Traduzido por Eloisa de Araújo Ribeiro, São Paulo: Brasiliense 2005.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Traduzido por André Cechinel. 2. ed. – Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013

ROSENFELD, Anatol. “Reflexões sobre o romance moderno”. In: _____. Texto/Contexto. 3.ed. São Paulo: Perspectiva, 1976. p.75-97.

ROSENSTONE, Robert. A. “A história nos filmes”. In.: _______. A história nos filmes. Os filmes na história. Traduzido por Marcello Lino. São Paulo: Paz e Terra, 2010. pp. 13 – 25

SCLIAR, Moacyr. Sonhos tropicais. São Paulo: Companhia das Letras, 1992, 212p.

XAVIER, Ismail. Cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001. (coleção leitura), 156p.

SONHOS TROPICAIS. Direção de André Sturm. Fotografia: Jacob Solitrenick. 120 min. Pandora Filmes. 2002.

Published

26-09-2017

How to Cite

OLIVEIRA, P. C. de; LÓPES, J. S. Sonhos tropicais: Movie of the space, Book of the time. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 2, p. e17444, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17444. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] CINEMA, EDUCAÇÃO, HISTÓRIA E OUTRAS TRAVESSIAS