Cinema and Education: The relation between the use of movies as a pedagogical resource and learning through, the students` perspective.

Authors

  • Edilce Maria Balbinot Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Charlie Antoni Miquelin Universidade Tecnológica Federal do Paraná. UTFPR
Supporting Agencies

Keywords:

Movies, Pedagogical Resource, Meaningful Learning.

Abstract

This article is a result of qualitative research made with Basic Education students, from two public schools in Curitiba, by means of semi-structured questions, which present and analyze the students´ opinions on the use of commercial movies as a pedagogical resource. Although movies are cinematographic works, essentially thought and produced for entertainment purposes, we might think of them as audiovisual resources with pedagogical reasons, able to encourage students to pay attention. In this regard, movies become a pedagogical resource to assist classes arising the students´ interest, with an educational potential, capable of stimulating learning and, among the technologies used at school, they can be considered as a relevant didactic-pedagogical ally. The objective was to identify and discuss the flaws in the use of such technological resource to better adapt it as a pedagogical instrument for teachers. In this way, according to the students’ answers obtained, analysis and discussions were made based on the Meaningful Learning theory by Ausubel, Novak e Hanesian (1980), and the thoughts of Rosália Duarte (2009), José Manuel Moran (2005), among others. Such analysis contributed to present possibilities of pedagogical directions to assist the pedagogical work of teachers who make use of such resource, providing them with important results in the teaching of scientific contents in class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilce Maria Balbinot, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Mestra em Ensino de Ciências - UTFPR

Charlie Antoni Miquelin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. UTFPR

Doutor  em Física Aplicada em Medicina e Biologia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras da USP 

References

ARTUSO. A. R. Os alunos da escola do século XXI. 2014. Disponível em: <https://www.algosobre.com.br/educacao/os-alunos-da-escola-do-seculo-xxi.html>. Acesso em: 5 jun. 2017.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional.2.ed. Rio de

Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Rio de Janeiro: Platano, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdos. São Paulo: Edições 70, 2011.

CYSNEIROS, P. G. Interação, tecnologias e educação. Disponível em: http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/30958903/Cysneiros.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1501536230&Signature=onESls7SgWNjlyAKG5f%2BIj%2BImFk%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DInteracao_tecnologias_e_Educacao.pdf. Acesso em 31jul.2017.

DUARTE, R. Do ato de espectatura ao museu de imagens: produção de significados na experiência com o cinema. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 1, p. 83-102, jan./jun. 2005.

______. Cinema & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FERREIRA. R. Os filmes também ensinam ciência.... Disponível em: <http://lounge.obviousmag.org/ricardo_ferreira/2014/08/os-filmes-tambem-ensinam-ciencia.html>. Acesso em: 15 jan. 2017.

MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.

______. A integração das tecnologias na educação. Disponível em:

<http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/integracao.pdf>

Acesso em: 15 jun. 2017.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo:

Centauro, 2001.

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009.

SCHEID, N.M.J. A história da ciência no cinema: subsídios para a aplicação no ensino. SBEnBIO, Campinas, v. 1, n. 6, p. 109-121, out. 2013.

SETTON, M. G. J. (Org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo: Annablume; 2004.

Published

26-09-2017

How to Cite

BALBINOT, E. M.; MIQUELIN, C. A. Cinema and Education: The relation between the use of movies as a pedagogical resource and learning through, the students` perspective. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 2, p. e17486, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17486. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] CINEMA, EDUCAÇÃO, HISTÓRIA E OUTRAS TRAVESSIAS