Frontiers between reality, fiction and representation: the multiple personalities of Cowboy.

Authors

  • José Arlei Cardoso Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC
Supporting Agencies

Keywords:

Documentary, representation, reality, fiction.

Abstract

The documentary Cowboy is a film that acts directly on the senses of the viewer. From the representations of its actor and its multiple characters, the film impacts and confuses, carefully crossing the border between reality and fiction. Understanding the film's creative process, as well as the structure of its cinematographic proposal, is imperative to understand its critique of social relations. Therefore, the present study seeks to make an analysis on the documentary cinematography of the film, raising relevant questions about its narrative proposal. From a realistic contemporary aesthetic, we seek to analyze the differentiation between what can be described as real or how fictional within history. Likewise, from the personalities reported by Cowboy, we use Goffman's studies of the representation of the individual in society to seek explanations on how this type of act affects us and how it changes our perception of the definition of reality in our own daily.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Arlei Cardoso, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Graduado em Comunicação Social – Jornalismo, especialista em Comunicação Digital e mestre em Letras, este último pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), onde atualmente desenvolve suas pesquisas, centradas nas relações, principalmente imagéticas e textuais, entre literatura, comunicação e narrativas sequenciais. http://lattes.cnpq.br/2837867133424178. Contato: j.arlei.cardoso@gmail.com.

References

BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando. Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Ed. Papirus, 2008.

BAUMAN, Zygmunt; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a Sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Seleção e organização: César Guimarães e Rubens Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

GOFFMAN, Irving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 2007.

LABAKI, Amir. É tudo verdade: reflexões sobre a cultura do documentário. São Paulo: Francis, 2005.

LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

LINS, Consuelo. O ensaio no documentário e a questão da narração em off. 2013. Disponível em:

http://montagemcinema.blogspot.com.br/2013/07/o-ensaio-no-documentario-e-questao-da.html

MELO, Luís Alberto Rocha. A voz do filme. Publicado na revista de cinema Contracampo. 2006. Disponível em: http://www.contracampo.com.br/85/artavozdofilme.htm

MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise crítica da narrativa. Brasília: Ed. UNB, 2013.

NICHOLS, Bill. A voz do documentário. (et. al). RAMOS, Fernão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. Vol. II. São Paulo: Ed. Senac, 2005.

PADILHA, José. Sentido e verdade: quatro notas na fronteira entre o documentário e a ficção (et. al). ESCOREL, Eduardo. Objetivo subjetivo. Rio de Janeiro: Ed. Aeroplano, 2003.

PUIATI, Tarcísio. Cowboy. 2011, documentário, digital, 10 minutos.

Disponível em http://portacurtas.org.br/filme/?name=cowboy

PUIATI, Tarcísio. Entrevista para o Kinoforum. Agosto 2012, 9min40seg. Disponível em http://www.kinoforum.org.br/curtas/2012/filme/1719/cowboy

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal...o que é mesmo documentário? São Paulo: Ed. Senac, 2008.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus Editorial, 2004.

Published

26-09-2017

How to Cite

CARDOSO, J. A. Frontiers between reality, fiction and representation: the multiple personalities of Cowboy. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 2, p. e17506, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17506. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] CINEMA, EDUCAÇÃO, HISTÓRIA E OUTRAS TRAVESSIAS