Diluted representation of Shoah and Education: the (tele)dramatic model in Jayme Monjardim’s Olga (2004)

Authors

  • Márcio Henrique Muraca Universidade de São Paulo
Supporting Agencies

Keywords:

Shoah, representation, dilution, Olga Benário

Abstract

Piece of work on the problems of representation of Shoah (“Holocaust”) in film works, based on theoretical notions such as fictional resistance of the trauma, memory, and testimony. Such concepts are present in texts by authors such as Márcio Seligmann-Silva and Berta Waldman. The objective is to make explicit that ethics is compromised when such fictional works use trauma as an expressive element of drama – commotion or "lamentation", according to Primo Levi. This problematic is widened when such films are included in Education as a didactic resource or as a portrait of a historical period. The film work that serves as an example of the debate here presented is Jayme Monjardim’s Olga (2004). The methodology follows this dynamics: 1. reflection on the representation of trauma and its dilution or simplification; 2. The tele(dramatic) model present in Jayme Monjardim's Olga, also the need for teachers and students to distinguish what is "real" and what is stylized (or “staged”) from this "real." In the final considerations, it is proposed that the documentary genre, as well as the literature of testimony, problematize better both Shoah and trauma, especially in the school environment. Both of them are textual materials that alternate attachment and detachment from the traumatic experience, as well as the fragmentation that comes from it, result of its "violent clash".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio Henrique Muraca, Universidade de São Paulo

Márcio Henrique Muraca é doutor em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH - USP), área de concentração Estudos Judaicos, do Departamento de Letras Orientais. Sua tese, publicada em livro pela editora Humanitas, é intitulada Jorge Amado e o judeu.

References

ADORNO, Theodor W.;HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: Dialética do esclarecimento – fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da sua reprodutibilidade técnica. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da Cultura de Massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990, p. 215-254.

______. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

CORTINA, Arnaldo; SILVA, Fernando Moreno. Um olhar sobre a leitura de best-seller. Travessias, PR, v.2, n.1, p.1-19, 2008.

DW – Deutsche Welle. Filme “Olga” decepciona crítica alemã. Disponível em: http://www.dw.com/pt-br/filme-olga-decepciona-cr%C3%ADtica-alem%C3%A3/a-2167052. Acesso em: 1 ago. 2017.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais – Morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

JAMESON, Fredric. As marcas do visível. Rio de Janeiro: Graal, 1995.

KURTZ, Adriana. O cinema depois de Auschwitz: os dilemas da representação do Holocausto. Devires, MG, v.3, n.1, p.46-63, 2006.

LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

MENDONÇA, Martha;MARTINS, Elisa. Um mito chamado Olga. Época. ago, 2004. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EDR65925-6011,00.html. Acesso em: 1 ago. 2017.

MUNIZ, Veyzon Campos. O caso Olga Benario Prestes: um estudo crítico sobre o habeas corpus nº 26.155/1936. Direito&Justiça, RS, v.37, n.1, p.36-60, 2011.

MURACA, Márcio Henrique. Que seria na realidade o judeu de Jorge Amado, Graciliano Ramos e Rachel de Queiroz?. Vértices, SP, v.17, p.65-71, 2014.

OLGA. Jayme Monjardim. Brasil: Lumière: Globo Filmes, 2004. DVD (141 mim.), Drama, son. (port.), color, NTSC.

OLGA BENÁRIO – Uma vida pela Revolução. Galip Iytanir. 2003. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hAJS30qEWtM. Acesso em: 1 ago. 2017.

SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). História, memória, literatura – o testemunho na Era das Catástrofes. Campinas: Unicamp, 2003.

TUCCI CARNEIRO, Maria Luiza. O antissemitismo na era Vargas – Fantasmas de uma geração (1930-1945). São Paulo: Perspectiva, 2001.

WALDMAN, Berta. Sobrevoando Auschwitz: As aves da noite [de Hilda Hilst]. In: NASCIMENTO, Lyslei;JEHA, Julio (Org.). Estudos Judaicos: Shoá, o mal e o crime. São Paulo: Humanitas, 2012. p.13-33.

WIAZOVSKI, Taciana. O mito do complô judaico-comunista no Brasil – Gênese, difusão e desdobramentos (1907-1954). São Paulo: Humanitas, 2008.

Published

26-09-2017

How to Cite

MURACA, M. H. Diluted representation of Shoah and Education: the (tele)dramatic model in Jayme Monjardim’s Olga (2004). Travessias, Cascavel, v. 11, n. 2, p. e17516, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17516. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] CINEMA, EDUCAÇÃO, HISTÓRIA E OUTRAS TRAVESSIAS