Utterance and discursivity applied in reading and analysis of a retell from “Three little pigs”
Keywords:
Dialogic Discourse Analysis, Speech Genres, Judgment Value, intonation and interlocutor, Retelling.Abstract
Through the Dialogic Discourse Analysis, this paper seeks a reading and a theoretical explanation about retelling,having basis on some Bakhtinian concepts such as speech genres, judgment values, intonation and interlocutors. To do so, it was discussed what the discursive genres, according to Bakhtin (2003), Bakhtin/Volochínov (2006) and some of its exponents, as Machado (2008), Rodrigues (2005) and Marcuschi (2005, 2007), would be. Since retelling consists of telling (a story) again or differently, the theoretical basis for this placements was based on Costa (2008) and, concerning the discussion of retelling the stories, on Marassi (2011) and Francis (2012). This practice analysis is a representative of the classic tale “The Three Little Pigs”, written by a three-years-old girl and is available on YouTube in audio and video format. Thus, the aim is to verify how the judgment value, a lot present in the tale, leads the telling of a story that develops through expressive and striking melodies and that also take the piglets to the final condition of “meat," the food.
Downloads
References
ANGELO, Cristiane M. P.; ZANINI, Marilurdes; MENEGASSI, Renilson J. O ensino de língua portuguesa numa perspectiva interacionista. In: MENEGASSI, R. J. (Org). Interação e escrita: 1º Seminário de Ensino e Aprendizagem de Línguas. Maringá: Departamento de Letras Editora, 2007, p. 1-18.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In. BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.p. 261-269.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [1929].
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, V. N. Discurso na vida, discurso na arte: sobre poética sociológica. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza. In: VOLOCHÍNOV, V. N. Freudismo. Trad. I. R. Tiotunik. New York: Academic Press, 1976 [1926]. (Circulação para uso didático).
CASTRO, Antonilma S. A. et al. A dissertação no vestibular da UEFS: gênero ou tipo? Disponível em: <<http://linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/cd/port/21.pdf >>. Acesso em maio de 2009.
COSTA, Sérgio R. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
FRANCISCO, Juliana D. P. O reconto escrito – um estudo realizado com alunos do 3.º ano. 2012. 292 f. Relatório de Estágio (Departamento de Educação) – Universidade de Aveiro, Portugal. Disponível em <<http://ria.ua.pt/bitstream/10773/9828/1/disserta%C3%A7%C3%A3o.pdf>> Acesso em nov. de 2013
MACHADO, Irene. Gêneros discursivos. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008, p. 151-166.
MARCHEZAN, Renata C. Diálogo. In BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006, p.115-131.
MARASSI, Irene R. Orientações didáticas: Planejando a Contação de histórias e o Reconto. In Diário de um formador. Postado dia 28 de outubro de 2011. Disponível em <<http://registrosdeumformador.blogspot.com.br/2011/10/contacao-de-historias-e-reconto-o-que-o.html>> Acesso em nov. de 2013
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A. M. et al. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005, p. 17-33.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P. et al. (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. 5. ed. Rio de janeiro: Lucerna, 2007, p. 19-36.
MENEGASSI, Renilson J. Professor e escrita: a construção de comandos de produção de textos. In: MENEGASSI, Renilson José (Org). Interação e escrita: 1º Seminário de Ensino e Aprendizagem de Línguas. Maringá: Departamento de Letras Editora, 2007, p. 1-25.
OLIVEIRA, Patrícia C. de; BENITES, Sônia A. L. As concepções de linguagem e o ensino da produção textual. CELLIP: Pesquisa em Língua e Cultura na América Latina, 19., 2009, Cascavel, PR. Anais... Cascavel, 2009, p. 1-7.
RECONTO. In Dicionário Online de Português. Disponível em <<http://www.dicio.com.br/reconto/>> Acesso em nov. de 2013
RODRIGUES, Rosângela H. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, J. L; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 152-183.
SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Cadernos da Rede: Percursos de aprendizagens: leitura e reconto - A Rede em rede: a formação continuada na Educação Infantil / Secretaria Municipal de Educação – São Paulo: SME / DOT, 2010. Disponível em: <<http://portalsme.prefeitura.sp.gov.br/Regionais/109100/Documentos/DOT%20-%20P/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Infantil/Fasc%C3%ADculo2_Leitura_novo_corrigido.pdf>> Acesso em nov. de 2013
TRÊS PORQUINHOS COM FINAL TRÁGICO: (que tristeza neh?). História narrada por Alana Paulini e postada por Marcel Paulini, em 29 de agosto de 2013. In Youtube, 2013, 1min10seg. Disponível em <<http://www.youtube.com/watch?v=lFDPQ2ut9EU>> Acesso em out. de 2013.
NÃO COMO NENHUMA PESSOAS, ENTÃO O QUE VOCÊ COME???. História narrada por Alana Paulini e postada por Marcel Paulini. In Youtube, 2013, 45 seg. Disponível em <<http://www.youtube.com/watch?v=cBSx3SLa5Uc>> Acesso em out. de 2013 e set. de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.