Literature and mythology: an experience in distance education media

Authors

  • Carlos Giovani Dutra Del Castillo Universidade Federal do Rio Grande (Furg)
Supporting Agencies

Keywords:

Mythologies, literature, virtual environment, Moodle.

Abstract

 This article summarizes an experience taught in an extension course at the Federal University of Pelotas (UFPEL) in the year 2012, through the online Moodle tool, whose characteristic is to be free software and, therefore, is a platform widely used in universities as a multimedia medium for distance learning. The subject of this online course, object of discussion in this work, studied the myths, the mythologies as a set of myths and their relations with the literary phenomenon. Thus, the objective of this work is to present aspects that surround this teaching experience, within the perspective of an extension course, in order to complement the studies of the cultural part of the curriculum of the academic of Letters, as well as other interested ones of the university community that wanted to participate. The theoretical basis was based on scholars of the mythologies, the main ones are Mircea Eliade, Jack Goody and Joseph Campbell and in the mythological narratives of the diverse cultures approached. The methodology applied was completely online, with the various instruments of the AVA (Virtual Learning Environment). The results obtained were satisfactory, as far as the extension of the range of cultural studies for the participants, understood as the literary texts that cover a multifaceted view of each culture, surrounded by the vision of the diverse myths and their expressions codified in the different literary genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Giovani Dutra Del Castillo, Universidade Federal do Rio Grande (Furg)

Possui Graduação (Licenciatura Plena) em Letras Português- Espanhol pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2008) e Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2010), com dissertação voltada para a Literatura de Língua Espanhola. Trabalhou, de 2011 até 2016, como Professor Pesquisador de Literatura Hispânica no curso de Espanhol, no Centro de Educação Aberta e a Distância (CEAD), da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Possui proficiência na língua espanhola, por ter estudado no Uruguai, até o equivalente ao Ensino Médio. Atuou como pesquisador Cnpq nas seguintes áreas: teoria da poesia, poesia latino-americana da alta modernidade e literatura contemporânea hispânica. Foi orientador de estágio e orientador de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), no curso de Espanhol a Distância. Doutorando em História da Literatura, desde 2015, com pesquisa voltada para a Literatura Espanhola, com foco no estudo do gênero dramático espanhol.

References

BAUDELAIRE, Charles. Salão de 1859 – Cartas ao Diretor da Revue Française. In: ______. Poesia e Prosa. Org. Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995. P. 795-850.

BEHAR, Patricia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CAMPBELL, Joseph. Mito e transformação. São Paulo: Ágora, 2008.

______. As transformações do mito através do tempo; tradução Heloysa de Lima Dantas. São Paulo: Cultrix, 2015.

COMMELIN, P. Nova Mitologia Grega e Romana. Rio de Janeiro: Editora Tecnoprint, 1983.

ELIADE, Mircea. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva,1986.

FRANCHINI, A. S; SEGANFREDO, Carmen. As melhores histórias da mitologia egípcia. Porto Alegre: L&PM, 2008.

GOODY, Jack. O mito, o ritual e o oral; tradução de Vera Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

HAMILTON, Edith. Mitologia. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

HELFT, Claude et al. Explorando as mitologias de todo o mundo. São Paulo: Arx, 2005.

SEGANFREDO, Carmen Alenice. As melhores histórias da mitologia nórdica. São Paulo: Artes e ofícios, 2004.

ZIMMER, Heinrich. Mitos e símbolos na arte e civilização da Índia. São Paulo: Palas Athena, 1989.

Published

07-12-2017

How to Cite

DEL CASTILLO, C. G. D. Literature and mythology: an experience in distance education media. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e17957, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/17957. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA E MULTIMEIOS