The ideal of the self: the narcissistic identity and the extratextual and intertextual cyberspace analysis based on “My husband on Facebook”

Authors

  • Laissy Taynã da Silva Barbosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lis Yana de Lima Martinez Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Supporting Agencies

Keywords:

Cyberspace, Midiality, Narcissism, Identity.

Abstract

The digital age has changed our habits. Virtual interaction has been facilitated and is seen as both beneficial and detrimental to society. Thus, it becomes increasingly necessary to research the relationships and implications of fast and easy communication through cyberspace and the way literature reacts to new technologies. The story “My husband on Facebook” relates events contextualized in the real relations of contemporary society with the new technologies while the story itself, in the mid-2000s, was made available online by the writer. As a medium, literature represents and acts by rivalling and adapting to new digital technologies. The story demonstrates, through the first channel and its theme, the relationship of being with the internet. This article aims at discussing the mediatic question, narcissistic identity and cyberspace both extratextual and intratextual from the tale written by Richard J. Parise. Therefore, the mediatic question and the myth of Narcissus are briefly revisited.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laissy Taynã da Silva Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em estudos de Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Letras UFRGS. Atua na área de Teoria, Crítica e Comparatismo, tendo sua pesquisa  voltada aos estudos do espaço da/na literatura de autoria feminina.

Lis Yana de Lima Martinez, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Estudos de Literatura pelo Programa de Pós-Graduação do Instituto de Letras UFRGS. Atua na área de Teoria, Crítica e Comparatismo tendo sua pesquisa voltada aos estudos Intemidiáticos, Intertextuais e Interdisciplinares.

References

ABAJOULADE, E. Virtually you: The dangerous Powers of the E-personality. New York: W. W. Norton & Company, 2011.

BACCEGA, Maria Aparecida. Palavra e discurso. 2. ed. São Paulo: Ática, 2007.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: história de deuses e heróis. Trad. David Jardim Júnior. 26º ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2002.

CONDE, Xavier Frías; LÓPEZ, Alfonso. Cyber-literature, micro-stories and their exploitation. Ars aeterna. Nitre: Univerzita Konštantína Filozofa, vol.4, no.1 2012.

FIORIM, J. L. Enunciação. In: Cursos livres Univesp tv. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=POa4RuzCSRM>. Acesso em: 02/10/2013

HALL, S. Who needs identity? In: DU GAY, P., P., EVANS., J., REEDMAN, P. (eds.). Identity: a reader. Londres: Sage Publications, 2000, p. 15-30.

HARŤANSKÁ, Jana. On creativity and cultural awareness in foreign language teaching. Ars aeterna. Nitre: Univerzita Konštantína Filozofa, vol.4, no.1 2012.

KUEHL, Dan. From cyberspace to cyberpower: Defining the Problem. In: KRAMER, Franklin; STARR, Stuart; WENTZ, Larry. Cyberpower and national security. Washington: National Defense University Press, 2009.

MARTINEZ, L. Yana L. Draft on media as cultural aspect: as they show themselves and work in cooperation with each other, they show their time as social elements that they are. Contraponto. Porto Alegre: PPGS/UFRGS, 2017, p. 161-172

MUSKAT, M. Consciência e Identidade. São Paulo: Editora Ática, 1986.

PARISE, R. J. “My husband on Facebook”. Authors. Den. Disponível em: < http://www.authorsden.com/visit/author.asp?authorid=189539 >. Acesso em: 05 abril de2013.

PARISE, R. J. My husband on Facebook. North Charleston: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.

PRIMO, A. A busca por fama na web: reputação e narcisismo na grande mídia, em blogs e no Twitter. In: Intercom. Curitiba: 2009. Disponível em: < http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/fama.pdf> acesso em: 20 de outubro de 2017.

ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Trad. Vera Ribeiro e Luci Magalhães. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SEGATA, J. E, quem não é fake? Sobre sujeitos no Orkut. Revista eletrônica Portas. Disponível em: < http://www.acicate.com.br/portas/fake.pdf>. Acessado em: 10 de setembro de 2017.

WILSON, V. Motivações Pragmáticas. In: Manual de linguística. MARTELOTTA, M.E.M. (Org). São Paulo: Editora Contexto, 2007. p. 87- 109.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitua. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. SILVA, T. T. da (Org). 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

07-12-2017

How to Cite

BARBOSA, L. T. da S.; MARTINEZ, L. Y. de L. The ideal of the self: the narcissistic identity and the extratextual and intertextual cyberspace analysis based on “My husband on Facebook”. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e18039, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/18039. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA E MULTIMEIOS