Reading and production of children’s literature book: from analog to digital

Authors

  • Paulo Henrique Machado Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Maria de Lourdes Rossi Remenche Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Supporting Agencies

Keywords:

Technology, Multiliteracies, Children’s literature, Digital books.

Abstract

The Digital Information and Communication Technologies (DICTs) not only enable the exploration of new ways of producing knowledge and of using language, but also produce changes in the ways of reading and writing. In this scenario, the printed book, which for some time has remained the main support of verbal, visual and verbal-visual texts, faces the competition of digital formats that favor the incorporation of multiple semiosis. Considering this context, this article aims to discuss how technological advances have affected the modes of textual production and reading of children’s books. The theoretical framework is based on the studies of technology (CUPANI, 2004; BAUMGARTEN, 2006; LEMOS, 2015), language (MARCUSCHI, XAVIER, 2005; HJELMSLEV, 2006), of the book (CHARTIER, 1998; FLUSSER, 2010; ECO; CARRIÈRE, 2010), children’s literature books (LINS, 2004; HUNT, 2010; AL-YAQOUT; NIKOLAJEVA, 2015), multiliteracies (COPE; KALANTZIS, 2000, 2009; ROJO, 2012), among others. The reflections reveal that the difference between analog and digital books is not only in the media and in the format, but also in the interactions, in the reading practices raised, and the potentialities of the semiosis used in the meaning production. The analysis shows that children’s literary books, in a digital environment, trigger different ways of reading and raise the need for greater interactivity on the part of the reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Henrique Machado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestrando em Estudos de Linguagens pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Curitiba), Especialista em Contação de Histórias e Literatura Infantil e Juvenil (Faculdade de Ampére/2014) e Graduado em Gestão da Informação (UFPR/2006). É gestor da informação na Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. E-mail: phenrique14@yahoo.com.br

Maria de Lourdes Rossi Remenche, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Linguística pela Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de São Paulo (2009), Mestre em Estudos da Linguagem (UEL/2003), Especialista em Língua Portuguesa (UEL/1998) e Graduada em Letras Vernáculas/Anglo (UEL). A pesquisadora é professora Adjunta da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Curitiba) e Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Linguística Aplicada (GRUPLA). E-mail: mremenche@utfpr.edu.br

References

AL-YAQOUT, Ghada; NIKOLAJEVA, Maria. Re-conceptualising picturebook theory in the digital age. Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, [S.n.], v. 6, n. 1, [n.p.], 23 jan. 2015.

BAUMGARTEN, Maíra. Tecnologia. In: CATTANI, Antônio David; HOLZMANN, Lorena. (Org.). Dicionário de trabalho e tecnologia. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006. p. 288‐292.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Editora UNESP; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1998.

______. As revoluções da leitura no Ocidente. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2000. p. 19-31.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: new literacies, new learning. Pedagogies: An International Journal, Singapura, v. 4, n. 3, p.164-195, ago. 2009.

______. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London; New York: Routledge, 2000.

COSCARELLI, Carla Viana. Navegar e ler na rota do aprender. In: ______. (Org.). Tecnologias para aprender. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 61-80.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

CUNHA, Angélica Furtado da; COSTA, Marcos Antonio; MARTELOTTA, Mário Eduardo. Linguística. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

CUPANI, Alberto. A tecnologia como problema filosófico: três enfoques. Scientiae Studia, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 493-518, out./dez. 2004.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Introdução: rizoma. In: ______. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 1. p. 10-36.

ECO, Umberto; CARRIÈRE, Jean-Claude. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.

FAWCETT-TANG, Roger. O livro e o designer I: embalagem, navegação, estrutura e especificação. São Paulo: Rosari, 2007.

FLATSCHART, Fábio. Livro digital etc. Rio de Janeiro: Brasport, 2014.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.

HAYLES, N. Katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global; Passo Fundo: UPF Editora, 2009.

HELLER, Steven. Design literacy: understanding graphic design. New York: Watson-Guptill, 2004.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

KIRCHOF, Edgar Roberto. O desaparecimento do autor nas tramas da literatura digital: uma reflexão foucaultiana. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 34, n. 56, p. 47-63, jan./jun. 2009.

KLEIMAN, Angela B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72-91, ago./dez. 2014.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 7. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

LÉVY, Pierre. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. Porto Alegre: Artmed, 1998.

______. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

LINS, Guto. Livro infantil?: projeto gráfico, metodologia, subjetividade. 2. ed. São Paulo: Rosari, 2004.

MACHADO, Paulo Henrique. Livros de narrativa visual no Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE): uma questão de nomenclatura(s)?. In: MENDES, Geovana Mendonça Lunardi (Org.). X Anped Sul: anais: trabalhos completos. 1. ed. Florianópolis: UDESC, 2014. v. 1. Disponível em: <http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/441-1.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2017.

MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005

MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.

NASCIMENTO, Daniel Clóvis dos Santos; REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi. A produção de gêneros discursivos no ciberespaço: desafios para os novos letramentos. Revista Letras, Curitiba, v. 17, n. 20, p. 19-37, jan./jun. 2015.

NOJOSA, Urbano Nobre. Da rigidez do texto à fluidez do hipertexto. In: FERRARI, Pollyana (Org.). Hipertexto, hipermídia: as novas ferramentas da comunicação digital. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 69-77.

QUEIROZ, Sonia (Org.). Glossário de termos de edição. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2008.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ______. MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

SALISBURY, Martin; STYLES, Morag. Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. São Paulo: Rosari, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

STEINER, George. Extraterritorial: a literatura e a revolução da linguagem. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

VARGAS, Milton. Prefácio. In: GRINSPUN, Mirian Paura Sabrosa Zippin. (Org.). Educação tecnológica: desafios e perspectivas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 7-19.

XAVIER, Antônio Carlos. A era do hipertexto: linguagem e tecnologia. 2. ed. Recife: Pipa Comunicação, 2013.

YOKOTA, Junko. From print to digital? Considering the future of picturebooks for children. In: GRILLI, Giorgia (Ed.). Bologna: fifty years of children’s books from around the world. Bolonha: Bononia University Press, 2013. p. 449-456.

Published

07-12-2017

How to Cite

MACHADO, P. H.; REMENCHE, M. de L. R. Reading and production of children’s literature book: from analog to digital. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e18073, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/18073. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA E MULTIMEIOS