Digital Literature: analysis of cyberpoems
Keywords:
Digital literature, Multimodality, Multiliteracy, HibridismAbstract
The present article discourses about digital or electronic literature, as it is called in the United States, understood as such the literature produced specifically for the Web and not to be printed in paper. It is a literature still in search of aesthetic and technical paths, but that has already directed to certain trends, with the mix of languages and resources (image, audio, verbal text). This article aims at reflecting on this production, in order to find elements for its analysis, based on a theoretical reference that discusses concepts such as multimodality and multiliteracy, such as Red (2013), Kress (1998), Van Leeuwen (2011), Hayles (2009), Almeida (2011), Gomes (2011) and Moreira (2013) among others. As a methodology, we will specifically analyze some digital literary pieces of work, such as Dois Palitos (Two matchsticks) and 18:30 by Samir Mesquita, as well as the reference to other digital texts, notably those made available in Artery 8 Digital Magazine, with several authors, including concretist poets such as Augusto dos Campos and Arnaldo Antunes. As characteristic of Web language, that kind of artistic production is characterized by conciseness and discursive fragmentation. Strictly speaking, we are faced with hybrid texts that collaborate to establish new perspectives on the literary universe and even on today's life.
Downloads
References
ALDERSON, J. C. Assessing reading. New York: Cambridge University, 2000.
ALMEIDA, D. B. L. Multimodalidade e ensino: integrando o texto e contexto em estruturas visuais. In: BARBARA, L; MOYANO, E. (Orgs). Textos e linguagem acadêmica: explorações sistêmicas funcionais em espanhol e português. Campinas: Mercado das Letras, 2011. p. 55-66.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Nova reunião: 23 livros de poesia. 8. ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014, vol. 1.
BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antonio Dilamar; ARAGÃO, Cleudene de Oliveria. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. RBLA, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, 2016, p. 623-650.
BRAIT, Beth. Ironia e perspectiva polifônica. Campinas: Unicamp, 1996.
CAPARELLI, Sérgio; GRUSZYNSKI, Ana Cláudia; KMOHAN, Gilberto. Poesia visual, hipertexto e ciberpoesia. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 13, p. 68-82, dez. 2000.
CAMPOS, Augusto de. Poesia concreta. In: CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Edunesp, 1998.
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de leitura na (pós)modernidade. In: LIMA, R. C. C. P. (Org.). Leitura: múltiplos olhares Campinas: Mercado de Letras; São João da Boa Vista: Unifeob, 2005. p. 15-44
GOMES, Luiz Fernando. Hipertexto no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2011.
HAYLES, katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global, 2009.
KAYNA, Mauren. Labirintos Sazonais. 2013. Disponível em <http://labirintos-sazonais.com>. Acesso em: 15 out. 2017
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
KLEIMAN, A. B. Preciso "ensinar" o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Brasília, DF: MEC, 2005.
KRESS, G. Reading imagens: the grammar of visual design. Nova York: Routledge, 2006.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
KRESS, G. Visual and verbal modes of representation in electronically mediated communication. In: SNYDER, I. (Ed). Page to screen: talking literacy into electronic era New York: Routledge, 1998. p. 53-79.
LITERATURA Digital. Disponível em <http://www.literaturadigital.com.br/> Acesso em 20 set. 2017
MARTINEC, R.; SALWAY, A. A system for image-text relation in new (and old) media. Visual Communication, New York, v. 4, n. 3, p. 337-71, 2005.
MAYER, R. E. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University, 2009.
MESQUITA, Samir. Dois palitos. 2010. Disponível em <http://www.samirmesquita.com.br/doispalitos.html> Acesso em 15 out. 2017.
MESQUITA, Samir. 18:30. 2011. Disponível em <http://www.samirmesquita.com.br> Acesso em 15 out. 2017.
MOREIRA, H. N. As relações entre os modos visual e verbal em atividades de compreensão leitora: um estudo da multimodalidade em coleções didáticas de espanhol/língua estrangeira. 2013. 248 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013.
OLIVEIRA, S. Texto visual e leitura crítica: o dito, o omitido, o sugerido. Revista Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 9, n. 1, p. 15-29, jan./jun. 2006.
PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2005.
ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.
ROJO, Roxane (org.) Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Revista Tempos e Espaços em Educação, Aracaju, UFS, v. 14, 2014, p. 15-22.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
STOKES, S. Visual literacy in teaching and learning: a literature perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, Pocatello, v. 1, n.1, p. 10-19, 2002.
VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. The Routledge handbook of applied linguistics. New York: Routledge, 2011. p. 668-682.
XAVIER, A. C. Leitura, texto e hipertexto. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (Org.) Hipertextos e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
XISTO, Pedro. Epitalâmio II. Revista Artéria, São Paulo, n. 8, s. p., 2004. Disponível em < http://www.nomuque.net/arteria8/> Acesso em 15 out. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.