The reading public and the black women's literature: encounters in networks and between enchantment.
Keywords:
black women writers, reception, electronic networks, potential reader.Abstract
The following work reflects on the use of the internet in the process of reception of texts black women writers from Bahia: Fátima Trinchão, Jocélia Fonseca, Mel Adún e Rita Santana. We seek to observe how the process of intercommunication between author, text and reader can be amplified by a networked literary transit, reverberating in the formation of an interaction bond which brings afloat interconnected subjectivities. We take as a basis authors as Benjamin (1987), Chartier (1998), Canclini (2000), Cuti (2010) Eagleton (2006), among others. To do so, we describe tactics undertaken by women writers in the search for the circulation of his writings and the reach of a reading public, verifying how the internet is an effective means of transmitting not only their texts, but of fostering a horizon of expectations of potential readers. This process of visibility and reach is made possible by electronic networks, since, faced with the difficulties of insertion in the book chain use alternative ways to echo their voices. The interest aroused in the readers indicates the presence of a possible public thirsty for women writings inscribed under the axis of gender and race.
Downloads
References
ALVES, Miriam. BrasilAfro autorrevelado: Literatura Brasileira contemporânea. Belo horizonte: Nandyala, 2010.
BARBOSA, Daniela Aguiar. Literatura e internet: uma via de mão dupla entre o impresso e o digital. 2012. 136 f. Dissertação de Mestrado. (Programa de Pós-Graduação em Cognição e Linguagem ) UENF, Campos dos Goytacazes – RJ.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política. Obras Escolhidas, vol. I. 3. Ed. SP: Brasiliense, 1987, p. 165 - 196.
CANCLINI, García Néstor. Artistas, Intermediários e Público: inovar ou democratizar? In: Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão e Ana Regina Lessa. 3ª. ed. São Paulo: EDUSP, 2000, p. 99 -158.
CANDAU, Vera Maria Ferrão, OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Pedagogia decolonial e educação antiracista e intercultural no Brasil. In: Educação em Revista. v. 26. n. 1. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2010, p. 15-40. Disponível em: ˂http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n1/02.pdf˃ Acesso em 25 de abril de 2014.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução Reginaldo Carmello Correa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de Sao Paulo, Editora UNESP, 1998.
CUTI, Luiz Silva. Literatura Negro-Brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DANTAS, Larissa de Araújo. Espaços de visibilidade: trajetórias possíveis no campo literário brasileiro. 2009. 111f. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-graduação em Literatura.). Universidade de Brasília. Brasília.
EAGLETON, Terry. Fenomenologia, Hermenêutica, Teoria da recepção. In: Teoria da literatura: uma introdução. 6ª. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p. 82 - 136.
HALL, Stuart. Reflexões sobre o modelo de codificação/decodificação: uma entrevista com Stuart Hall. In: Da diáspora – identidades e mediações culturais . Liv Sovik. (Org.) Trad. Adelaide La Guardiã Resende (et al). Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003, p. 353-386.
ISER, Wolfgang. A interação do texto com o leitor. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Trad. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 83-132.
JAUSS, Hans Robert. O prazer estético e as experiências fundamentais da Poiesis, Aisthesis e Katharsis. In: JAUSS, Hans Robert; LIMA, Luiz Costa. (Orgs.) A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Trad. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 63 – 82.
LOPES, Denilson. Da estética da comunicação a uma estética do cotidiano. In: GUIMARÃES, César; LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos Camargo (Orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006, p. 117-154.
MUZART, Zahidé Lupinacci. História da Editora Mulheres. In: Revista Estudos Feministas. Vol. 12. Set.-dez., 2004, p.103-105.
SANTANA, Rita. Tramela. Salvador: Fundação Casa de Jorge Amado, 2004.
SANTOS, Elizangela Maria dos. Literatura e democratização cultural: negociações para um novo olhar na contemporaneidade. In: Anais: 3º Colóquio do Grupo de Estudos Literários Contemporâneos: um cosmopolitismo nos trópicos e 100 anos de Afrânio Coutinho: A crítica literária no Brasil, 3., 2012, UEFS, Feira de Santana, p. 83-92. Disponível em: http://www2.uefs.br/dla/romantismoliteratura/coloquiogrupodeestudos2011/anais/3coloq.anais.83-92.pdf Acesso em 23 de maio de 2013.
, Augusta. Breve história da literatura negra. In: Musa Calíope: Revista eletrônica internacional de Literatura e poesia. Ed. nº 4, nov - dez 2011, vol.1. Disponível em: ˂http://issuu.com/icsdobrasil/docs/musa_caliope_ed4_volume_i˃ Acesso em 16 de junho de 2014.
SOUZA, Andreia Lisboa de. Negro em cena. In: SOUZA, Ana Lúcia Silva [et al]. De olho na cultura: pontos de vista afro-brasileiros. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais. Brasília: Fundação Cultural Palmares. 2005, p. 168-186.
TRINCHÃO, Fátima. Mulheres negras mulheres. Disponível em: ˂http://www.fatimatrinchao.net/visualizar.php?idt=1273146˃ Acesso em 17 de nov. de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.