Theatre contributions: new readings present in high school curriculum

Authors

  • Daiene Souza Costa SEED-PR
  • Sandra Aparecida Pires Franco Universidade Estadual de Londrina
Supporting Agencies

Keywords:

Reading, Theatre, Knowledge.

Abstract

It was intended in this article analyze the contributions of the theater in the classroom for the construc-tion of the knowledge present in the curriculum of the high school, since this artistic manifestation enables new world readings. For the development, reports have been selected that have permeated the educational practices with the thematic in the last five years.  In order to achieve this work, it was neces-sary to raise the following question: Theater school integrates the different areas of knowledge and enables integration with the curriculum disciplines? The target audience were students Application Col-lege of the University of Londrina - Paraná. The analysis intended to deepen scientific knowledge using the literature in narrative or epic, lyric or dramatic to identify the most significant aspects of theater in school. The importance of this study resides precisely in the fact that the Theater is a language that shows the most natural in man; by which you can check, even, that prehistoric man and the post-modern are not far apart. In order to explore the theme, we use as theoretical reference the following authors: (Arcoverde, 2008), (Ostrower, 1983), (Fontoura, Santos, Codevila, 2016), (Cavassin, 2008), (Vigotsky, 1998 and 2005), Cartaxo, 2001). This is an action research, empirically based. Among other results it was found that the Theater contributes to the reading various texts and contexts, present in the high school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiene Souza Costa, SEED-PR

Professora de Educação Física QPM da SEED-PR

Mestre em Educação - UEL

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina

Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina - UEL, na área de Didática e professora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação – UEL. Londrina/PR. s

References

ARCOVERDE, Silmara L. M. A importância do teatro na formação da criança. In: EDUCERE. VIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba. Anais: formação de professores. Ed. Champagnat, p. 600-609, 2008 Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/629_639.pdf. Acesso em 06 de setembro 2016.

ANDRADE, Andreia Fernandes de. Práticas teatrais no Ensino Médio: dez anos de

Oficinas de Teatro no Colégio Manoel Novaes. 2006, 144p. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Dança e Teatro, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador.

BARROCO, Sonia Maria Shima; SUPERTI, Tatiane. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia & Sociedade, Maringá, v. 26, n.1.p. 22-31, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v26n1/04.pdf. Acesso em 28 de junho 2015

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.130p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em 20 de maio 2014

tsky

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa / ensino médio, Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em 29 de junho 2014

CARTAXO, Carlos. O ensino das artes cênicas na escola fundamental e média. 1.ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2001.

CAVASSIN, Juliana. Perspectivas para o teatro na educação como conhecimento e prática pedagógica. Revista Científica. /FAP, Curitiba, v.3, n.3. p.39-52, jan. /dez. 2008.

COURTNEY, Richard. Jogo, teatro & pensamento. 2. Ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

FONTOURA, Mirieli da S.; SANTOS, Bruna de C. P. dos; CODEVILA, Daniele M. Da leitura e dramatização para reflexões sobre o meio ambiente e o espaço geográfico. In: II FÓRUM INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, de 27 a 30 abril de 2016. Universidade de Santa Cruz do Sul. RS. Anais: escola e professor (a): identidade em risco? RS, 2016. Disponível em: http://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sepedu/article/view/14970. Acesso em 12 de agosto 2016

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GODOY, Arilda Shmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades: Uma revisão histórica dos principais autores e obras que refletem esta metodologia de pesquisa em Ciências Sociais. Revista de Administração de Empresas São Paulo, v.35, n.2, p. 57-63, mar./abr. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em 20 de junho 2014

MARCONDES, Inaura Aparecida Lustosa. Teatro: elo entre o leitor e o sentido do texto. In: PROGRAMA DE DESENVOLVIMENTO EDUCACIONAL, SEED-PR, 2007/2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/335-4.pdf. Acesso em 22 de junho 2014

MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa/USP, São Paulo, v.30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em 17 de junho 2014.

MIRANDA, Juliana Lourenço et al. Teatro e a Escola: funções, importâncias e práticas. Revista CEPPG, Goiás, n.20, p. 172-181. 2009. Disponível em:

http://moodle3.mec.gov.br/ufms/file.php/1/gestores/vivencial/pdf/projetointervencao.pdf. Acesso em 16 mai. 2014.

OLIVEIRA, Priscila Félix de; SEVERINO, Thiago Saveda. O teatro e a música como auxílio no ato de leitura. 2010. Disponível em: http://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-teatro-musica-como-auxilio-no-ato-leitura.htm. Acesso em 15 de setembro 2014.

OSTROWER, Fayga. Universos da Arte. 1. Ed. Rio de Janeiro: Campus, 1983.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná -Departamento de Educação Básica - Diretrizes Curriculares da Educação Básica Língua Portuguesa – Paraná. 2008. Dispo-nível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em 13 de junho 2014

PAULON, Simone Manieri. A Análise de Implicação como Ferramenta na Pesquisa-intervenção. Psicologia & Sociedade, Rio Grande do Sul, v.17, n.3, p.18-25, set-dez. 2005. Disponível em:

http://www.scielo.br/pdf/psoc/v17n3/a03v17n3.pdf. Acesso em 12 de junho 2014.

SOUZA, Emilene Corrêa. Múltiplas linguagens x habilidades comunicativas: o ensino de língua estrangeira no ambiente escolar. Revista Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v.18, n.1, p.109-123, jan-jun. 2013. Disponível em: http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao. Acesso em 10 de junho 2014

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa - ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia da Arte. 1. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

29-08-2018

How to Cite

COSTA, D. S.; FRANCO, S. A. P. Theatre contributions: new readings present in high school curriculum. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 2, p. e19009, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19009. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO