Considerations on the afrofeminine poetics by Mel Adún: Affection, eroticism, feminine emancipation and mysticism
Keywords:
Black poetry, Mel Adún, feminism.Abstract
Mel Adún is a young black writer who has published her works in newspapers, blogs and, chiefly, in the magazine Cadernos Negros, specialized in the literary productions of Afro-Brazilian writers and in which Adún has already published some short stories and poems. This work will approach Mel Adún’s poetry with the intention of analyzing some lines of force which seem to be central in her poems, giving emphasis to the subversive potential of the given poetics through some of the elements it explores, such as feminism – and, more specifically, black feminism –, eroticism, guided by the search for autonomy of female pleasure and the sexual-social emancipation of black women, also the syncretic dialogue it establishes between Christian references (in profane key) and figures and divinities of the religious imaginary of African matrix. In order to explore these thematic lines, we will use as theoretical reference the reflections and concepts by Edmilson de Almeida Pereira (2010), Rogério Prandi (2010), Gaston Bachelard (1997), Giorgio Agamben (2007), Mircea Eliade (2010), as the more prominent names.Downloads
References
ADÚN, Mel. O rei sem coroa. Cadernos negros: poemas afro-brasileiros, São Paulo, v. 29. p. 184. 2006.
ADÚN, Mel. Instante mulher. Cadernos negros: poemas afro-brasileiros, São Paulo, v. 29. p. 186. 2006.
ADÚN, Mel. Paradoxo. Cadernos negros: poemas afro-brasileiros, São Paulo, v. 31, p. 40. 2008.
ADÚN, Mel. Omin. Cadernos negros: poemas afro-brasileiros. São Paulo, v. 31, p. 91. 2008.
ADÚN, Mel. Irê. Ogum’s Toques Negros. 2012. Disponível em: <https://ogumstoques.wordpress.com/2012/08/07/vumborale-mel-adun/>. Acesso em: 19 jun. 2017.
AGAMBEN, Giorgio. Elogio da profanação. In: AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução e apresentação de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997. (Coleção tópicos).
BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
CASTELLO BRANCO, Lucia. O que é erotismo. São Paulo: Brasiliense, 1984. (Primeiros Passos, 136).
COATES, Ta-Nehisi. Meu presidente era preto. Piauí, São Paulo, e. 125, fev. 2017. Disponível em: <http://piaui.folha.uol.com.br/materia/meu-presidente-era-preto/>. Acesso em: 28 jun. 2017.
DERRIDA, Jacques. Farmacéia. In: DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Tradução de Rogério da Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005. p. 11-19.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. Tradução de Rogério Fernandes. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Biblioteca do pensamento moderno).
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. 1. reimp. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
LEXIKON, Herder. Dicionário de símbolos. Tradução de Erlon José Paschoal. 10. ed. São Paulo: Cultrix, 1997.
PACHECO, Ana Cláudia Lemos. Mulher negra: afetividade e solidão. Salvador: ÉDUFBA, 2013. (Coleção Temas Afro).
PEREIRA, Edimilson de Almeida. Territórios cruzados: relações entre cânone literário e literatura negra e/ou afro-brasileira. In: PEREIRA, Edimilson de Almeida; DAIBERT JÚNIOR, Robert. (Org.). Depois, o Atlântico: modos de pensar, crer e narrar na diáspora africana. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2010. p. 319-349.
PRANDI, Rogério. De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. In: PEREIRA, Edimilson de Almeida; DAIBERT JÚNIOR, Robert. (Org.). Depois, o Atlântico: modos de pensar, crer e narrar na diáspora africana. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2010. p. 19-37.
SANTIAGO, Ana Rita. Vozes literárias de escritoras negras. Bahia: Ed. UFRB, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.