Agrinho: a rhizome in experimentation in schools of Terra Roxa

Authors

  • Simone Francisco dos Santos UNIOESTE - Mestranda (turma 2016/2018)
  • Beatriz Helena Dal Molin UNIOESTE
Supporting Agencies

Keywords:

Programa Agrinho, Rhizome, Teaching Experimentation.

Abstract

This article deals with a reflection on the need to adapt teaching methods and techniques to a new student profile that is part of the 21st century, in which the presence of technology, transdisciplinarity and transversality interfere in many aspects of your life. In this way, we seek a greater understanding of the Programa Agrinho, which is made available in the municipal education network of Terra Roxa - PR, as an opportunity for teaching experimentation and breaking paradigms long perpetuated and in dissonance. We also aim to analyze the possibilities of interlocking between the rhizome concepts and the pedagogical proposal of the Programa Agrinho. The authors who support the theoretical basis of this study are: Dal Molin (2003), Deleuze and Guattari (1995), Delors (2000), Gallo (2000), Morin (2000), Nicolescu (2000), among others. According to the data presented, we note how much rhizomatic education is present in the Programa Agrinho proposal and how much it can contribute to the necessary changes in the ways of thinking teaching since the first school years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLETIM INFORMATIVO Nº1411: Família consciente: o retrato de um Paraná sustentável. Curitiba: Assessorias de Comunicação Social da Faep e Senar-pr, v. 26.000 exemplares, n. 1411, 05 nov. 2017. Semanal.

BOLETIM INFORMATIVO Nº1412: AGRINHO: Por um mundo melhor. Curitiba: Assessorias de Comunicação Social da Faep e Senar-pr, v.26.000 exemplares, n. 1412, 12 nov. 2017. Semanal.

BOLCHNIAK, Regina. Questionar o conhecimento. A interdisciplinaridade na escola e fora dela. 2 ed. São Paulo: Loyola, 1998.

CIÊNCIA HOJE. Um retrato do conhecimento científico de nossos jovens. [s. L.]: CH, v. 34, n. 200, dez. 2003. Mensal.

DAL MOLIN, Beatriz Helena. Do Tear à Tela: uma tecitura de linguagens e sentidos para o processo de aprendência 237 f.2003. Tese. (Doutorado em Engenharia de Produção), Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto; Célia Pinto costa. Vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. ED96/WS/9; Brasília: UNESCO, 2000.

GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. In: Dossiê Gilles Deleuze. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002.

MORENO, Gislaine. É possível transformar o ensino básico público no Brasil. Revista Linha Direta, Belo Horizonte, p. 44-45, jan. 2017.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NICOLESCU, Basarab. Manifesto da Transdisciplinaridade. Lisboa: Hugin, 2000.

PROGRAMA AGRINHO, 2016. Disponível em: http://www.agrinho.com.br/, http://www.sistemafaep.org.br/resultados-agrinho-2016-2.html, http://www.sistemafaep.org.br/professoras-premiadas-experiencia-pedagogica.html

Acesso em 14/01/2017

PROGRAMA A UNIÃO FAZ A VIDA. Disponível em: http://www.auniaofazavida.com.br

Acesso em 22/01/2018

PROGRAMA COOPERJOVEM. Disponível em: http://www.sescoopsp.org.br/default.php?p=texto.php&c=cooperjovem

Acesso em 22/01/2018

PROGRAMA EDUCAÇÃO EMPREENDEDORA. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/sebraeaz/educacao-empreendedora-para-o-seu-ensino-fundamental . Acesso em 22/01/2018

PROGRAMA EDUCAÇÃO FINANCEIRA. Disponível em: http://www.amop.org.br/2017/09/28/lancamento-programa-de-educacao-financeira-da-itaipu/

RANGEL, Andrea. Edgar Morin: é preciso educar os educadores, 2017. Disponível em: http://www.fronteiras.com/entrevistas/entrevista-edgar-morin-e-preciso-educar-os-educadores. Acesso em 02 de jan. 2017

TORRES, Patrícia Lupion. Laboratório on line de aprendizagem: uma proposta crítica de aprendizagem colaborativa para a educação. Tese de doutorado. UFSC. 2002

TORRES. Patrícia Lupion, org. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR – PR. 2014.

ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e o pensamento complexo. Uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2002.

Published

30-04-2018

How to Cite

DOS SANTOS, S. F.; DAL MOLIN, B. H. Agrinho: a rhizome in experimentation in schools of Terra Roxa. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, p. e19140, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19140. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO