Agrinho: a rhizome in experimentation in schools of Terra Roxa
Keywords:
Programa Agrinho, Rhizome, Teaching Experimentation.Abstract
This article deals with a reflection on the need to adapt teaching methods and techniques to a new student profile that is part of the 21st century, in which the presence of technology, transdisciplinarity and transversality interfere in many aspects of your life. In this way, we seek a greater understanding of the Programa Agrinho, which is made available in the municipal education network of Terra Roxa - PR, as an opportunity for teaching experimentation and breaking paradigms long perpetuated and in dissonance. We also aim to analyze the possibilities of interlocking between the rhizome concepts and the pedagogical proposal of the Programa Agrinho. The authors who support the theoretical basis of this study are: Dal Molin (2003), Deleuze and Guattari (1995), Delors (2000), Gallo (2000), Morin (2000), Nicolescu (2000), among others. According to the data presented, we note how much rhizomatic education is present in the Programa Agrinho proposal and how much it can contribute to the necessary changes in the ways of thinking teaching since the first school years.Downloads
References
BOLETIM INFORMATIVO Nº1411: Família consciente: o retrato de um Paraná sustentável. Curitiba: Assessorias de Comunicação Social da Faep e Senar-pr, v. 26.000 exemplares, n. 1411, 05 nov. 2017. Semanal.
BOLETIM INFORMATIVO Nº1412: AGRINHO: Por um mundo melhor. Curitiba: Assessorias de Comunicação Social da Faep e Senar-pr, v.26.000 exemplares, n. 1412, 12 nov. 2017. Semanal.
BOLCHNIAK, Regina. Questionar o conhecimento. A interdisciplinaridade na escola e fora dela. 2 ed. São Paulo: Loyola, 1998.
CIÊNCIA HOJE. Um retrato do conhecimento científico de nossos jovens. [s. L.]: CH, v. 34, n. 200, dez. 2003. Mensal.
DAL MOLIN, Beatriz Helena. Do Tear à Tela: uma tecitura de linguagens e sentidos para o processo de aprendência 237 f.2003. Tese. (Doutorado em Engenharia de Produção), Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto; Célia Pinto costa. Vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. ED96/WS/9; Brasília: UNESCO, 2000.
GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. In: Dossiê Gilles Deleuze. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002.
MORENO, Gislaine. É possível transformar o ensino básico público no Brasil. Revista Linha Direta, Belo Horizonte, p. 44-45, jan. 2017.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
NICOLESCU, Basarab. Manifesto da Transdisciplinaridade. Lisboa: Hugin, 2000.
PROGRAMA AGRINHO, 2016. Disponível em: http://www.agrinho.com.br/, http://www.sistemafaep.org.br/resultados-agrinho-2016-2.html, http://www.sistemafaep.org.br/professoras-premiadas-experiencia-pedagogica.html
Acesso em 14/01/2017
PROGRAMA A UNIÃO FAZ A VIDA. Disponível em: http://www.auniaofazavida.com.br
Acesso em 22/01/2018
PROGRAMA COOPERJOVEM. Disponível em: http://www.sescoopsp.org.br/default.php?p=texto.php&c=cooperjovem
Acesso em 22/01/2018
PROGRAMA EDUCAÇÃO EMPREENDEDORA. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/sebraeaz/educacao-empreendedora-para-o-seu-ensino-fundamental . Acesso em 22/01/2018
PROGRAMA EDUCAÇÃO FINANCEIRA. Disponível em: http://www.amop.org.br/2017/09/28/lancamento-programa-de-educacao-financeira-da-itaipu/
RANGEL, Andrea. Edgar Morin: é preciso educar os educadores, 2017. Disponível em: http://www.fronteiras.com/entrevistas/entrevista-edgar-morin-e-preciso-educar-os-educadores. Acesso em 02 de jan. 2017
TORRES, Patrícia Lupion. Laboratório on line de aprendizagem: uma proposta crítica de aprendizagem colaborativa para a educação. Tese de doutorado. UFSC. 2002
TORRES. Patrícia Lupion, org. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR – PR. 2014.
ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e o pensamento complexo. Uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.