Conceição Evaristo and the configurations of a poor bildungsroman.

Authors

  • Luiz Carlos Felipe UEM Universidade Estadual de Maringa
  • Alba Krishna Topan Feldman Universidade Estadual de Maringá
Supporting Agencies

Keywords:

Conceição Evaristo, Black-brazilian literature, Bildungsroman, Afrocentrism.

Abstract

The publication of the novel Ponciá Vicêncio (2003) coincides with some propositions of legal bases in theare a of education and culture, coming to light in the decade 1995-2005. First, I start from this contextual analysis toread Conceição Evaristo's novel as a parody proposal to the Eurocentric Bildungsroman model. This narrative breaks with the bourgeois tradition of this literary genre. Afterall, she is a black writer, telling the story of the childhood, youth, and maturity of a black, peripheral, poor woman – andunlike in the novel of tradition al formation – whose life experience does not account for exemplary personal victories worthy of pride. Ponciá Vicêncio is protagonist in her project of living in the city, the defeat not only as a woman and wife, but also as a mother. So, what does this anti-novel of formation wants? Starting from Duarte studies (2006, 2011), Maas (2000), Woodward (2000) and Schmidt (2009),I take as a basis the analysis of Bildungin the contemporary literature of black authorship, in order to answer this question. I relate the implications between the concepts of formation and identity, using Afrocentrism in the perspective of Nogueira Júnior (2010) and Nascimeto (2016).These theoretical positions are contextualized and aim to collaborate in the configuration of a black Bildung and its literary expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Carlos Felipe, UEM Universidade Estadual de Maringa

Mestrando no programa de pos-graduacao em Letras (UEM). area de concentracao Estudos Literarios. Linha de PesquisaÇ Literatura e Construcao de Identidades.

References

ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

CAMPOS, Maria Consuelo Cunha; DUARTE, Eduardo de Assis. “Conceição Evaristo” In: DUARTE, Eduardo de Assis. (Org.) Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 207-226.

COQUEIRO, Wilma dos Santos. Poéticas do deslocamento: representações de identidades femininas no Bildungsroman de autoria feminina contemporânea. 2014. 250 f. Tese de doutorado (Doutorado em Estudos Literários) – Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

CUTI. [Luiz Silva]. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n.26. Brasília, jul-dez de 2005, p. 13-71.

DALCASTAGNÈ, Regina. “Identidades negras no romance brasileiro contemporâneo”. In: WALTY, Ivete Lara Camargos [et.al.]. Mobilidades culturais: agentes e processos. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2009. p. 99-123.

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem negra na literatura contemporânea. In: DUARTE, Eduardo de Assis. (Org.) Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 309-337.

DIJK, TeunA.van. Racismo e discurso na América Latina (org.) 2.ed. São Paulo: Contexto, 2012.

DUARTE, Eduardo de Assis. O Bildungsroman afro-brasileiro de Conceição Evaristo. Revista Estudos Feministas, UFSC, Florianópolis, v. 14, n.1, p. 305-308, jan-abr de 2006. (Resenha).

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2005.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2014.

LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.

MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974.

NASCIMENTO, Elisabete. Afroletramento docente. Afrocentricidade. 26 out. 2010. <http://alb.com.br/arquivo-morto/portal/5seminario/PDFs_autores/Elisabete_Nascimento.pdf.>Acesso 19 jul. 2016.

NOGUEIRA JÚNIOR, Renato. Afrocentricidade e educação: os princípios gerais para um currículo afrodescendente. Revista África e Africanidades, ano 3, n. 11, 2010. <http://www.africaeafricanidades.com.br/> Acesso 19 set.2016.

PINTO, Cristina Ferreira. O Bildungsroman feminino: quatro exemplos brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1990. (Col. Debates; v. 233)

SCHMIDT, Simone Pereira. Cravo, canela, bala e favela. Revista Estudos Feministas UFSC, Florianópolis, v. 17, n.3, p. 799-817, set/dez de 2009.

SEED. História e cultura afro-brasileira e africana: educando para as relações etnicorraciais. Curitiba: SEED, PR, 2006.

SILVA, Paulo Vinicius da; ROSEMBERG, Fúlvia. “Brasil: lugares de negros e brancos na mídia”. In: DIJK, TeunA.vanRacismo e discurso na América Latina (org.) 2.ed. São Paulo: Contexto, 2012.

WERNECK, Jurema. “Introdução”. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2014. p. 13-14.

WOODWARD, Kathryn. “Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72.

Published

04-05-2018

How to Cite

FELIPE, L. C.; FELDMAN, A. K. T. Conceição Evaristo and the configurations of a poor bildungsroman. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, p. e19202, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19202. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] ESCRITURAS FEMININAS À MARGEM: DIÁLOGOS NA AMÉRICA LATINA E NA PENÍNSULA IB