Let's take the woman to the Brazilian Academy of Letters! Tetrá de Teffé, the first novelist awarded by the immortals.

Authors

  • Gabriela de Lima Grecco Docente e Investigadora Postdoctoral Departamento de Historia Contemporánea
Supporting Agencies

Keywords:

Brazilian Academy of Letters, writers, canon, Tetrá de Teffé.

Abstract

This article aims to analyze the role of women intellectuals and writers during the thirties and forties in Brazil, focusing on the novelist Tetrá de Teffé and his work Bati à porta da vida, awarded in 1941 with the Machado Assis Award. On the one hand, we study the literary canon as an eminently patriarchal space, and thus we seek to understand the existing conflicts regarding the entry of women into the pantheon of immortals, the Brazilian Academy of Letters. On the other hand, through the weekly magazine O Malho, we examine discourses constructed by the press and by the intellectuals women to claim their participation in a place of cultural consecration. In this article, then, there are forgotten lives of brilliant women who were important actors in the Brazilian political, social and cultural arena, but ended up in the basement of history and the literary canon. Among these women is Tetrazzini de Almeida Nobre de Teffé, a Brazilian writer of great prestige during the first decades of the 20th century. However, the non-canonical status of her work, so frequent in the case of female writers, demonstrates the invisibility and silencing suffered by several women of letters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela de Lima Grecco, Docente e Investigadora Postdoctoral Departamento de Historia Contemporánea

Facultad Filosofía y Letras UAM
Universidad Autónoma de Madrid • Campus de Cantoblanco
c/ Calle Francisco Tomás y Valiente, 1 - 28049, Madrid

References

AGUADO, Ana e SANFELIU, Luz. Caminos de Democracia. Ciudadanías y Culturas Democráticas en el Siglo XX. Granada: Comares, 2014.

AMADO, Jorge. Anuario Brasileiro De Literatura. Rio de Janeiro: Pongetti, 1941, p. 25.

ASMAR FANINI, Michele. A (in)visibilidade de um legado. Seleta de textos dramatúrgicos inéditos de Júlia Lopes de Almeida. São Paulo: Fapesp, 2016.

ASMAR FANINI, Michele. As mulheres e a Academia Brasileira de Letras, História, 29, 1 Franca, 2010, p. 345-367.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

CÂNDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.

CAPDEVILA-ARGÜELLES, Nuria. Autoras inciertas. Madrid: Sílex, 2017.

CHAUDHURI, Nupur. Contesting arquives: Finding women in the sources. Illinois: University of Illinois, 2010.

EL FAR, Alessandra. A encenação da imortalidade: uma análise da academia brasileira de letras nos primeiros anos da república (1897-1924). Rio de Janeiro: FGV, 2000.

FERNÁNDEZ AUZMENDI, Nazaret. El canon literario: un debate abierto. Per Abaat, 7, 2008, p. 61-82.

FERREIRA, Antônio Celso. A fonte fecunda. In: PINSKY, Carla Bassanezi; DE LUCA, Tânia Regina (Org). O historiador e suas fontes. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

GAL, Susan. Language and the art of resistance. Cultural Anthropology, 10, 3, 1995, p. 407-424.

GOMES, Ângela Maria de Castro. História e historiadores. A política cultural do estado novo. Rio de Janeiro: FGV, 1996.

KARAWEJCZYK, Mônica. Urnas e saias: uma mistura possível. A participação feminina no pleito eleitoral de 1933, na ótica do jornal Correio do Povo. Topoi, 11, 21, 2010, p. 204-221.

KILOMBA, Grada. Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. Münster: Unrast Verlag, 2012.

KOTHE, Flávio. O Cânone colonial: Ensaios. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1997.

LEFEVERE, André. Traducción, reescritura y la manipulación del canon literario. Salamanca: Ediciones Colegio de España, 1997.

LIMA DUARTE, Constância. Feminismo e Literatura. Estudos Avançados, 17, 49, 2003, p. 151-172.

LOTMAN, Mijaíl Iuri. El arte canónico como paradoja informacional. Criterios, 30, 1993, p. 23–29.

MARSHAL, Thomas. Ciudadanía y clase social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 79, 1997, p. 297-344.

REIS, Roberto. Cânon. In: JOBIM, J.L. (org). Palavras da crítica. Tendências e conceitos no estudo da Literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992, p. 65-92.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SAID, Edward. Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

STANFORD FRIEDMAN, Susan. The return of the repressed in women’s narrative. The Journal of Narrative Technique, 19, 1, 1989, p. 141-156.

TEFFÉ, Tetrá de. Bati à porta da vida. Rio de Janeiro: Pongetti Editores, 1941.

FONTE PRIMÁRIA

A NOITE, 1940, 26 de setembro, p. 14.

O MALHO, 1936, 13 de agosto, p. 13.

O MALHO, 1936, 27 de agosto, p. 19.

O MALHO, 1936, 17 de setembro, p. 20.

O MALHO, 1936, 24 de dezembro, p. 28.

O MALHO, 1937, 4 de novembro, p. 21.

Published

04-05-2018

How to Cite

GRECCO, G. de L. Let’s take the woman to the Brazilian Academy of Letters! Tetrá de Teffé, the first novelist awarded by the immortals. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, p. e19326, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19326. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] ESCRITURAS FEMININAS À MARGEM: DIÁLOGOS NA AMÉRICA LATINA E NA PENÍNSULA IB