Linguistic variation studies and Portuguese language teaching
Keywords:
Linguistic variation, Teaching, Contact Languages.Abstract
This article’s objective is to reflect about linguistic variation and Portuguese Language teaching, considering the relation between speech and writing, especially in contexts of linguistic contact, regarding the need for the teacher to elaborate a systematic work that can deal with the presented deviations, based on the knowledge of the language itself. It is known that the school environment is where the variants meet and the linguistic heterogeneity becomes visible as well as the influence caused by the contact languages, hence the language teacher’s role towards these differences and the teaching of the standard language require some reflection. We discuss here from the theoretical background of authors such as: Mollica (2009; 2015), Bortoni-Ricardo (2004; 2005) and Busse (2013; 2015), Bagno (2007; 2009), official documents that support the teaching of Portuguese Language and other authors of the area to reflect on the paths that the student goes through until they know their language and adapt it to the different situations of interaction.Downloads
References
ALKMIN, Tânia Maria. Sociolingüística: parte 1. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna C. (Orgs.). Introdução à Lingüística: domínios e fronteiras. V. 1. São Paulo: Cortez, 2001.
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.
BAGNO, Marcos. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. 52. ed. São Paulo: Loyola,2009.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Raquel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Org.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
BIDERMAN, Maria T. C. Teoria Lingüística. São Paulo. Martins Fontes, 2001.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemos na escola, e agora? Sociolingüística & Educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 15-61.
BUSSE, Sanimar. Língua portuguesa, diversidade e ensino: uma análise de contextos multilíngues. In: Anais... Simpósio Mundial de Estudos de Língua Portuguesa, 4, 2013, p. 191-197.
BUSSE, Sanimar; SELLA, Poliana; BUDKE, Ariane B. Língua Portuguesa, Diversidade e Ensino: A Aquisição da Escrita em Contextos Multilíngues. In: Terezinha da Conceição Costa-Hübes / Douglas Corrêa da Rosa (Orgs.). (Org.). A pesquisa na educação básica: um olhar para a leitura, a escrita e os gêneros discursivos na sala de aula. 1ed.Campinas/SP: Editora Pontes, 2015.
BUSSE, Sanimar. Variação linguística e o ensino: os desafios do ensino da língua portuguesa. In: Teresinha da Conceição Costa-Hübes. (Org.). Práticas sociais de linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. 1ed.Campinas: Mercado de Letras, 2015.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CORBARI, Clarice Cristina; SELLA, Aparecida Feola. Crenças e atitudes linguísticas no Sudoeste do Paraná: tendências de reação frente às diferentes línguas e etnias. Estudos Linguísticos, São Paulo, 42 (1): p. 526-539, jan-abr 2013.
FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando nós. São Paulo: Parábola, 2008.
LABOV, William. The study of language in its social context. In. PRIDE, John B.; HOLMES, Janet. Sociolinguistics. England: Penguin Books, 1972. p. 180-202.
LABOV, William. Sociolinguistique. Paris: Les Éditions de Minuit, 1976.
MOLLICA, Maria Cecília. A formação em linguagem. In. MOLLICA, Maria Cecília (ORG.). Linguagem: para formação em Letras, Educação e Fonoaudiologia. São Paulo: Contexto, 2009.
MOLLICA, Maria Cecília; BRAGA, Maria Luiza, (orgs.). Introdução a Sociolinguística: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
MUSSALIN, Fernanda; BENTES, Anna Cristina. Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. Vol. 1. São Paulo: Contexto, 2006.
PARANÁ, Diretrizes Curriculares da Educação Básica – Língua Portuguesa. 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov. br/arquivos/ File/ diretrizes/dce_ port.pdf >. Acesso em 10 de Abril de 2018.
PASTORELLI, Daniele Silva. A crença e a atitude linguística do capanemense. Revista Línguas e Letras, Cascavel, v.12, n.22, p.13-41, 2011.
SANTOS, Carmi Ferraz. O ensino da leitura e a formação em serviço do professor. Revista Teias, Rio de Janeiro, ano 3, v. 05, n. jan/jun, p. 30-31, 2002.
SELLA, Poliana. Erros de Grafia em Produções de Alunos do Ensino Médio: Análise e Reflexões. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade do Oeste do Paraná, Cascavel.
TARALLO, Fernando. A pesquisa sociolinguística. São Paulo: Ática, 2005.
WEINREICH, Uriel; LABOV, William; HERZOG, Marvin L. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. São Paulo: Parábola, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.