The woman "Neither Maindenlike or from Home" em Esmeralda, por que não dancei and Ponciá Vicêncio.

Authors

  • Maria Tereza Amodeo
  • Mariana Borda Gueiral
Supporting Agencies

Keywords:

Black woman, periphery, identity, narrative.

Abstract

At the present time, it has been possible to identify, in the different modalities of cultural production, the manifestation of the voices of marginalized groups, excluded from the social and economic centers. In this context, the voice of the poor and black women on the outskirts of urban centers is recognized, which builds legitimate forms of expression that challenge the hegemony of the canon, predominantly ethical and masculine. Esmeralda, por que não dancei, de Esmeralda do Ortiz, is the first person narrative of the author's own life, poor black girl, who has been in the streets of São Paulo since she was eight years old. It is organized from a fluent, colloquial, dynamic account, added to documents, testimonies and photographs, composing an original and forceful mosaic of meanings. Ponciá Vicencio, the novel of formation of Conceição Evaristo, literarily reconstructs the story of the protagonist, black and poor, who goes to the city in search of opportunities denied to the blacks in the field. Different narrative modalities, analyzed here in their specificities, and in the way they articulate possibilities of expression / representation of black and poor women in the Brazilian context, in search of their identity, showing resistance and legitimation and promoting an exercise of otherness. O Segundo Sexo (2016), by Simone de Beauvoir; Mulher, casa e cidade (2015), by Antonio Risério; Literatura brasileira contemporânea: um território contestado (2012), by Regina Dalcastagné are the theoretical contribution used as the basis of the analysis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Tereza Amodeo

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

 

Mariana Borda Gueiral

Graduanda em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS).

References

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

CHIAPPINI, Ligia. Do beco ao belo: dez teses sobre regionalismo. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v., 8, n.15, p. 153-159, 1995.

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

DALCASTAGNÉ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. São Paulo: Horizonte, 2012

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Belo Horizonte: Mazá Editora, 2005.

JESUS, Ana Carolina Maria de. Quarto de despejo. São Paulo: Ática Editora, 2007.

ORTIZ, Esmeralda do Carmo. Esmeralda: por que não dancei. São Paulo: SENAC Editora, 2000.

RESENDE, Beatriz. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira do século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.

RISÉRIO, Antônio. Mulher, casa e cidade. São Paulo: Editora 34, 2015.

Published

04-05-2018

How to Cite

AMODEO, M. T.; GUEIRAL, M. B. The woman "Neither Maindenlike or from Home" em Esmeralda, por que não dancei and Ponciá Vicêncio. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, p. e19389, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19389. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] ESCRITURAS FEMININAS À MARGEM: DIÁLOGOS NA AMÉRICA LATINA E NA PENÍNSULA IB