Serafim Ponte Grande, by Oswald de Andrade: a rejection to formal fixedity and exaltation to experimentation

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Serafim Ponte Grande, Oswald de Andrade, aesthetics of anthropophagy.

Abstract

This paper consists of a bibliographical research whose objective is to present an analysis of Serafim Ponte Grande (1933), by Oswald de Andrade, in order to highlight the writer's aversion to the fixed forms of literary production that existed before Modernism, which, according to Alfredo Bosi, in Historia Concisa da Literatura Brasileira (1985), began to undergo radical innovations only with Oswald de Andrade and other writers like Manuel Bandeira and Mário de Andrade. It will also be sought to expose some aspects of the literary work that explain the taste for experimentation related to new forms of expression that Oswald de Andrade possessed. The idea of breaking with the literary schools by attacking them was a way of producing literature adopted by the writer in question who, influenced by the European vanguards, proposed the origin of an art that would break away from the foreign culture and then create a nationalist culture. According to Leyla Perrone-Moisés (1990), this whole process of Oswald's artistic production is characterized like "cultural anthropophagy", a concept to be observed and exemplified by the reading, interpretation and analysis of Serafim Ponte Grande and the Oswaldian criticism itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruna Otani Ribeiro, Unioeste/UNILA

Graduada em Letras Português/Espanhol, graduada em Letras Português/Inglês, mestra em Literatura Comparada, doutoranda do  Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Letras, com área de concentração em Linguagem e Sociedade, da Unioeste e docente de Espanhol Língua Adicional no Ciclo Comum de Estudos da Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA.

References

ANDRADE, O. Manifesto antropófago. 1928. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cdrom/oandrade/oandrade.pdf > Acesso em: 20 jul. 2018.

ANDRADE, O.Manifesto da Poesia Pau-Brasil. 1924. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cdrom/oandrade/oandrade.pdf > Acesso em: 20 jul. 2018.

ANDRADE, O. Panorama do fascismo; O homem e o cavalo; A morta. São Paulo: Globo, 2005.

ANDRADE, O.O rei da vela. São Paulo: Globo, 2003.

ANDRADE, O.Serafim Ponte Grande. 8. ed. São Paulo: Globo, 2001.

BAKHTIN, M. O plurilinguismo no romance. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo, Hucitec, 1987.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 39. ed. São Paulo: Cultrix, 2001.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

CASTELLO, José Aderaldo. A literatura Brasileira: Origens e Unidade (1500-1960). São Paulo: EDUSP, 1999.

CURY, José João. O teatro de Oswald de Andrade: ideologia, intertextualidade e escritura. São Paulo: Annablume, 2003.

HAESBAERT, Rogério; MONDARDO, Marcos. Transterritorialidade e antropofagia: territorialidades de trânsito numa perspectiva brasileiro-latino-americana. Geographia: Revista do Programa de Pós-Graduação da UFF, Niterói, v. 12, n. 24, p.19-50, 2010. Quadrimestral. Disponível em: <http://www.geographia.uff.br/index.php/geographia/issue/view/26>. Acesso em: 21 out. 2018.

HUTCHEON, Linda. Narcissistic narrative: the metafictional paradox. 2 ed. New York: Methuen, 1984.

PERRONE-MOISÉS, Leila. Flores da escrivaninha. São Paulo: Companhia das letras, 1990.

SAMOYAULT, Tiphaine. A Intertextualidade. Trad. Sandra Nitrini. São Paulo: Hucitec, 2008.

LEITES, Wallisson Rodrigo. Oswald de Andrade e a reelaboração crítica e artística do conceito de antropofagia. 2015. 129 f. Dissertação. Mestrado em Letras – Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel, PR.

LÉVI-STRAUSS, Claude. El pensamiento salvaje. México: Ed. Fondo de cultura Económica, 1992.

TIGGES, Win. An anatomy of literature nonsense. Amsterdam: Rodopi, 1988. Disponível em: <http://www.openisbn.com/preview/905183019X/> Acesso em: 29 nov. 2016.

TODOROV, TXVETAN. Introducción a la literatura fantástica. 4. ed. Trad. Silvia Delpy. México: Ediciones Coyoacán, 1999.

VAX, Louis. Arte y literatura fantásticas. Trad. Juan Merino. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1965.

Published

11-12-2018

How to Cite

RIBEIRO, B. O. Serafim Ponte Grande, by Oswald de Andrade: a rejection to formal fixedity and exaltation to experimentation. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, p. e19989, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/19989. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA