Body perception for visually impaired through dance

Authors

  • Mayara Rodrigues Cardoso Faculdades Integradas de Jau https://orcid.org/0000-0002-2381-8214
  • Juliana Inhesta Limão Licenciatura Plena em Educação Física - Unesp Bauru Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e aprendizagem - Unesp Bauru Professora ensino superior - Faculdades Integradas de Jau. https://orcid.org/0000-0001-7173-2020
Supporting Agencies

Keywords:

Dance, Visual impairment, Phenomenology, Merleau-Ponty.

Abstract

For the visually impaired, dance facilitates the world interaction. That way, phenomenology study in Merleau-Ponty allows us to make a connection with the dance and deficiency when portraying the human being uses the sensations to interact and experience the world. The study aimed to understand how the visually impaired notice the senses (hearing and touch) during the practice of dance being based on Merleau-Ponty's phenomenology, through a literature review. Dance is one of the oldest arts used as a form of body expression. For the visually impaired, it provides a path that enables the connection with the world and people through offered sensations when moving. Visual deficiency is characterized by the absence of vision, which may be congenital or acquired, but regardless of the type, the fact of not being able to see is not an obstacle to the learning, personal experiences, experiences and discoveries of the being and world. For Merleau-Ponty (1999) everything is solved when the essences are defined, in the dance the essence is always present because is allowed to express what we really are through non-verbal expression. Thereby, Merleau-Ponty's phenomenology has interfaced with visual impairment and dance by portraying that the human being needs and uses the sensations to interact, try and discover himself in the world. Dance can be inserted into the life of the visually impaired as a way to improve his autonomy, self-esteem and quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Rodrigues Cardoso, Faculdades Integradas de Jau

Educação Física e Dança 

Juliana Inhesta Limão, Licenciatura Plena em Educação Física - Unesp Bauru Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e aprendizagem - Unesp Bauru Professora ensino superior - Faculdades Integradas de Jau.

Professora - Secretaria da Educação do Estado de São Paulo 

Professora ensino superior - Faculdades Integradas de Jau.

References

ALMEIDA, R. M. F. Não ver e ser visto em dança: análise comparativa entre o Potlach Grupo de Dança e a Associação / Cia. de Ballet de Cegos. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Artes), Escola Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2012. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/JSSS-8ZZNLD/disserta__o_renata_mara_2012.pdf?sequence=1>. Acesso em: 25 jan. 2016.

CARVALHO, J. G.; FERNANDES, J. M. G. A. Um olhar sobre o corpo (do) cego. 2007. 9 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal, 2007. Disponível em: <http://www.cbce.org.br/docs/cd/resumos/107.pdf>. Acesso: 20 jun. 2016.

CAZÉ, C. M. J. O.; OLIVEIRA, A. S. Dança além da visão: possibilidades do corpo cego. Revista Pensar á pratica. p. 293-302, set/dez. 2008. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/3592/4975> Acesso em: 05 fev. 2016.

FREIRE, I. M. Na dança contemporânea, cegueira não é escuridão. Revista Ponto de Vista. Florianópolis, n. 6/7 p. 57-58, 2004/2005. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1152/14677>. Acesso: 23 fev. 2016.

FIGUEIREDO, V. M. C.; TAVARES, M. C. G. C. F.; VENÂNCIO, S. Olhar para o corpo que dança um sentido para a pessoa portadora de deficiência visual. Revista Movimento. Rio Grande do Sul, v. 5, n. 11, 1999. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2487/1136>. Acesso em: 17 fev. 2016.

GIL, M. Cadernos da Tv Escola: Deficiência Visual. Brasília: MEC/SEED, 2000, 79p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/deficienciavisual.pdf>. Acesso em: 11 de maio de 2016.

MACHADO, B. F. G. Corporeidade e existência em Merleau-Ponty. Revista do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia. Curitiba, v.2, p. 47-58, 2011. Disponível em: <http://www.fap.pr.gov.br/arquivos/File/extensao/Arquivos2011/NEPIM/NEPIM_Volume_02/Art03_NEPIM_Vol02_CorporeidadeExistencia.pdf> Acesso em: 20 fev. 2016.

MARQUES, D. A. P. et al. Dança e Expressividade: Uma aproximação com a fenomenologia. Revista Movimento. Rio Grande do Sul, v.19, n.1, jan./mar., 2013. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/26494/24405>. Acesso em: 06 jan. 2016.

MOREIRA, A. R. L. Algumas considerações sobre a consciência na perspectiva fenomenológica de Merleau-Ponty. Estudos de Psicologia, v. 2, n. 2, p.399-405, jul./dez., 1997. Disponível em: <http://www.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=26120212> Acesso em: 10 set. 2017.

MUNSTER, M. A. V.; ALMEIDA, J. J. G. Atividade Física e Deficiência Visual. In: GREGUOL, Marcia; COSTA, Roberto Fernandes da. Atividade Física Adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. Barueri: Manole, 2013. cap. 2, p. 30-77.

NEVES, N. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.

NÓBREGA, T. P. Corpo, percepção e conhecimento em Merleau-Ponty. Estudos de Psicologia. v. 2, n. 13, p.141-148, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v13n2/06.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2016.

PONTY, M. M. Maurice Merleau-Ponty: Fenomenologia da percepção. Traduzido por Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999. Tradução de: Phénoménologie de Ia perception. Disponível em: <https://monoskop.org/images/0/07/Merleau_Ponty_Maurice_Fenomenologia_da_percep%C3%A7%C3%A3o_1999.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2016.

SÁ, E. D.; CAMPOS, I. M.; SILVA, M. B. C. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Visual. Brasília: SEESP/SEED/MEC, 2007, 57p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dv.pdf>. Acesso em: 15 de maio de 2016.

SOUZA, J. C. L.; METZER, A. C. Benefícios da dança no aspecto social e físico dos idosos. Revista Fafibe On-line. Bebedouro, v.6, n.6, p. 8-13, maio, 2013. Disponível em: <http://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistafafibeonline/sumario/28/11122013185614.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2016.

ZOTOVICI, S. A. Pés no cão e dança no coração: um olhar fenomenológico na linguagem do movimento por meio da dança. Revista de Humanidades e Ciências Sociais Aplicadas. Ourinhos, n. 02, 2008. Disponível em: <http://portal.estacio.br/media/3708863/artigo-sandra.pdf>. Acesso: 05 fev. 2016.

Published

11-12-2018

How to Cite

CARDOSO, M. R.; LIMÃO, J. I. Body perception for visually impaired through dance. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, p. e20542, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20542. Acesso em: 22 may. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO