Reading and production of life experience report: proposal for teaching in the final years of eja modality

Authors

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Keywords:

Reading and writing, intertextuality, didactic application, Life experience report, EJA.

Abstract

In this article, it is presented part of a theorical application proposal based on a qualitative and bibliographic research. The pedagogical practice was developed in Portuguese classes, with students inserted in the EJA modality - Educação de Jovens e Adultos - in the last years of elementary school. The research realized is substantiated in a social interactionist perspective of the language, in the view of the fact that the language is constituted by a social-historical process and the verbal interaction is constituted between individuals, through dialogues between teacher/student and student/student. Considering that EJA students have a life history already constituted, with knowledge and meanings that constitutes their literacy, it is highlighted that this life trajectory must be considered in the teaching-learning process. In light of this theorical basis, it was observed how the class of EJA students produced a experience of life report, after an oriented reading of two texts from this genre. It was focused the intertextuality as a category that moves the reading and the writing, verifying that there was interaction between the students and that the discursive genre helped in the development of a textual production with more interest of the students, once the discussed genre is part of the researched individuals' daily life.

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Author Biographies

Antonia Elizabeth Lima, Universidade Estadual do Oeste do Paraná-Unioeste- Campus Cascavel/Pr.

Professora de Língua Portuguesa e Inglesa no Ensino Fundamental e Médio na Rede estadual do Paraná- SEED/Pr. Formada em Letras Português/Inglês em 1995, pela Faculdade de Ciências e Letras de Campo Mourão – FECILCAM/Pr. Possuo Pós-graduação em Literatura brasileira com conclusão em 1998. Mestranda do programa Mestrado profissional em Letras-Profletras  pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná –UNIOESTE – Campus Cascavel/Pr. Atuo como professora no Ensino Fundamental e médio desde 1996. Sou professora da Socioeducação na disciplina de Inglês desde 2012.

Aparecida Feola Sella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná, Brasil.

Possui Graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (1987), Mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista (1994) e Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). É docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) desde 1990 e atualmente é Professor Associado C. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e pesquisa principalmente os seguintes temas: textualidade, argumentação e aplicação ensino da gramática na escola.

Maricélia Nunes dos Santos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná, Brasil.

Doutora em Letras pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras da UNIOESTE (2016). Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras da UNIOESTE (2014). Graduada em Letras (Português/Espanhol) pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2011). Docente de Língua Espanhola, Cultura e Literatura de Língua Espanhola na Universidade Estadual do Oeste do Paraná. É vinculada ao Grupo de Pesquisa Dramaturgia e Teatro da Anpoll e membro do Grupo de Pesquisa Confluências da Ficção, História e Memória na Literatura e nas Diversas Linguagens.

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Published

11-12-2018

How to Cite

LIMA, A. E.; SELLA, A. F.; DOS SANTOS, M. N. Reading and production of life experience report: proposal for teaching in the final years of eja modality. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, p. e20580, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20580. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM