Gender and gender violence in school space

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Dicourse Analysis, Gender, Comics history, Gender violence.

Abstract

By the light the Discourse Analysis theorical-methodological assumptions, the present work aims to present a research project in progress, focusing on one of its results: the collective elaboration of a comics history about gender and gender violence, whose proposal is to circulate in different spaces, especially in the school space. The exposition is structured as follows: in order to begin, theoretical-analytical reflections will be developed about the recrudescence of the conservative discourse in Brazilian social formation, especially in relation to gender theme. It´s relevant to understand how such question is mobilizated with goal to determinet what can and should to teach in the school space. Next, a discussion about gender will be undertaken and how the School Ideological Apparatus acts for the reproduction of production relations, as well as theoretical perspectives that defend the school's need to take on the debate of themes such as gender and sexuality. The final section will be dedicated to the presentation and brief analysis of a comic book, through some cuts. With themes related to gender issues and gender violence in their more subtle and everyday gestures, the comics book somehow visibilizes and makes circulate historys of socially segregated subjects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Luzia Lunkes, Universidade Federal do Sul da Bahia

Doutora em Estudos de Linguagem (UFF), mestre em Letras (UEM) e graduada em Letras/Português (UNIOESTE). É autora do livro O sujeito e o corpo: construções heterogêneas no filme Clube da Luta (2010, Editora Annablume). Professora na Universidade Federal do Sul da Bahia - Campus Jorge Amado.

References

ALTHUSSER, L. [1970]. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado: Nota sobre os Aparelhos Ideológicos de Estado. 9. ed. Trad. Walter José Evangelista e Maria Laura viveiros de Castro. Introdução crítica J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo: a experiência vivida. 3. ed. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

BELLO, M.; PUCHALSKI, H. Educação das relações de gênero e diversidade sexual no Paraná: a diversidade como princípio educativo. In: MAIA, J. S.; BIANCON, M. L. Educação das relações de gênero e em sexualidades: reflexões contemporâneas. Curitiba: Appris, 2014, p. 51-70.

BUTLER, J. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 2017.

CAVALEIRO, M.C. A sexualidade é política: heterossexualidade compulsória e lesbofobia nas escolas. In: MAIA, J. S.; BIANCON, M. L. Educação das relações de gênero e em sexualidades: reflexões contemporâneas. Curitiba: Appris, 2014, p. 265-283.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2014.

LUNKES, F.; SANTOS. S.C.P.; ONASSES, G. Gêneros e(m) silenciamento(s): a violência nossa de cada dia. Itabuna: UFSB, 2018. ISBN 978-85-54252-01-4.

MARIANI, B. O PCB e a imprensa: os comunistas no imaginário dos jornais (1922-1989). Rio de Janeiro: Revan; Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1998.

ORLANDI, E. Cidade dos Sentidos. Campinas: Pontes, 2004.

ORLANDI, E. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 5. ed.

Campinas, SP: Editora da Unicamp. 2002.

ORLANDI, E. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2001.

ORLANDI, E. [1984]. Ousar pensar e ousar se revoltar. Ideologia, marxismo, luta de classes. Décalages, v. 1, n.4, p. 01-22, jun. 2015. Disponível em: https://scholar.oxy.edu/decalages/vol1/iss4/15/. Acesso em: 30 de set. 2018.

ORLANDI, E. [1975] Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 2009.

ORLANDI, E. [1983]. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Orlandi. Campinas-SP: Pontes, 1990.

PENNA, F. O ódio aos professores. Disponível em: <https://www.unifal-mg.edu.br/pibid/files/file/sextoseminario/Escola_Sem_Partido/escola_sem_partido_parte_1.pdf>. Acesso em 15 out. 2018.

PFEIFFER, C. A leitura discursiva na escola. In: Leitura na perspectiva da Análise de discurso materialista. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=B19HPuJUKAM&index=2&list=LLFIQqKrA1tl37dRu6IcKWsA&t=0s>. Acesso em: 21 de out. 2018.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2017.

SOUZA, J. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro : Leya, 2017.

ZOPPI-FONTANA, M. G.; FERRARI, A. J. (orgs.). Mulheres em discurso: Gênero, linguagem e ideologia. Campinas: Pontes, 2017. Vol. 1.

Published

11-12-2018

How to Cite

LUNKES, F. L. Gender and gender violence in school space. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, p. e20900, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20900. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] GÊNERO: REVISITANDO TEORIAS, MOVIMENTANDO ANÁLISES