Theoretical and practical perspectives on gender, sex and sexuality studies
Keywords:
Gender, Sex, Sexuality, Pedagogy, Workshop.Abstract
This text is the result of the reflections on the experiences lived among subjects in a workshop on gender, sex and sexuality carried out with students of the pedagogy of the Federal University of Santa Catarina. It aims to demonstrate through the experiences and experiences mediated in the workshop the perspectives on the themes of gender, sex and sexuality, and how we can develop a critical reflection that involves different conceptions of the world, subject and education. It is used as references: Bourdieu (1999), Louro (1997, 2003, 2007 and 2010), Scott (1994 and 1995), among others. It is an experience report, contextualized from the theoretical bases and description of the pedagogical practice. The methodology adopted was based on cultural pedagogy and the Didactic Method of Social Practice (SAVIANI, 2003). The article is divided into seven parts beginning with the introduction and in sequence the report is organized in each part of action. It seeks to discuss, through dynamics and theoretical exposition, conceptions of gender, sex and sexuality in the contemporary social, cultural and political context, understanding how they contribute to analyze the issues of body, sexuality, gender identity and orientation in school practice, which we recognize to be necessary for initial and continuing teacher education. It is verified that the conception of experience was used as a fundamental category for the construction of a space of dialogical interactions of teaching and learning.Downloads
References
ABGLT, Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. RJ: Bertrand Brasil, 1999.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDBEN. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais/ Ensino Fundamental: orientação sexual. Brasília: Ministério da Educação, 1999.
BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil Sem Homofobia: Programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Políticas para as Mulheres. Relatório Anual Socioeconômico das Mulheres. 1. Impr. Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2013.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz
e Terra, 1982.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. rev. (Coleção educação contemporânea). Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
LINS, Cleci Terezinha Lima de; GRAUPE, Mareli Eliane. Gênero e diversidade sexual: homofobia no contexto escolar. In: WELTER, Tânia; GROSSI, Miriam Pillar; GRAUPE, Mareli Eliane (Org.). Antropologia, gênero e educação em Santa Catarina. Tubarão: Copiart, 2017. p. 177-201.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Currículo, Género e Sexualidade. Portugal: Porto Editora, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado. Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LOURO, Guacira Lopes (Org.). O Corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
PETRUCCELLI, José Luis. A cor denominada. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2000.
POGGIO, Inês Soares Nunes. A construção das relações de gênero. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes (Org.). Educação de jovens e adultos, diversidade e o mundo do trabalho. Ijuí: Ed. Unijuí, 2012. p. 88-101.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 36 ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, n. 20 (2), 1995. p. 71-100.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: 2011.
SIMON. Roger I. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.