Theoretical and practical perspectives on gender, sex and sexuality studies

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Gender, Sex, Sexuality, Pedagogy, Workshop.

Abstract

This text is the result of the reflections on the experiences lived among subjects in a workshop on gender, sex and sexuality carried out with students of the pedagogy of the Federal University of Santa Catarina. It aims to demonstrate through the experiences and experiences mediated in the workshop the perspectives on the themes of gender, sex and sexuality, and how we can develop a critical reflection that involves different conceptions of the world, subject and education. It is used as references: Bourdieu (1999), Louro (1997, 2003, 2007 and 2010), Scott (1994 and 1995), among others. It is an experience report, contextualized from the theoretical bases and description of the pedagogical practice. The methodology adopted was based on cultural pedagogy and the Didactic Method of Social Practice (SAVIANI, 2003). The article is divided into seven parts beginning with the introduction and in sequence the report is organized in each part of action. It seeks to discuss, through dynamics and theoretical exposition, conceptions of gender, sex and sexuality in the contemporary social, cultural and political context, understanding how they contribute to analyze the issues of body, sexuality, gender identity and orientation in school practice, which we recognize to be necessary for initial and continuing teacher education. It is verified that the conception of experience was used as a fundamental category for the construction of a space of dialogical interactions of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samira de Moraes Maia Vigano, UFSC

Doutoranda em educação da Universidade Federal de SC - PPGE/UFSC, tutora presencial do curso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escola - GDE/UFSC e Orientadora pedagógica dos alunos de graduação - PIAPE/UFSC

Gabriela da Silva, UFSC

Doutoranda em Educação UFSC, professora da EJA do Estado de SC. Mulher trans primeira estudante de doutorado do estado.

References

ABGLT, Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. RJ: Bertrand Brasil, 1999.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDBEN. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais/ Ensino Fundamental: orientação sexual. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil Sem Homofobia: Programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Políticas para as Mulheres. Relatório Anual Socioeconômico das Mulheres. 1. Impr. Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz

e Terra, 1982.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. rev. (Coleção educação contemporânea). Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

LINS, Cleci Terezinha Lima de; GRAUPE, Mareli Eliane. Gênero e diversidade sexual: homofobia no contexto escolar. In: WELTER, Tânia; GROSSI, Miriam Pillar; GRAUPE, Mareli Eliane (Org.). Antropologia, gênero e educação em Santa Catarina. Tubarão: Copiart, 2017. p. 177-201.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Currículo, Género e Sexualidade. Portugal: Porto Editora, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado. Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LOURO, Guacira Lopes (Org.). O Corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

PETRUCCELLI, José Luis. A cor denominada. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2000.

POGGIO, Inês Soares Nunes. A construção das relações de gênero. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes (Org.). Educação de jovens e adultos, diversidade e o mundo do trabalho. Ijuí: Ed. Unijuí, 2012. p. 88-101.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 36 ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, n. 20 (2), 1995. p. 71-100.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: 2011.

SIMON. Roger I. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

11-12-2018

How to Cite

VIGANO, S. de M. M.; DA SILVA, G. Theoretical and practical perspectives on gender, sex and sexuality studies. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 3, p. e20933, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20933. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] GÊNERO: REVISITANDO TEORIAS, MOVIMENTANDO ANÁLISES