Mermaids, Mariners and writers of their own story: reflections upon O papel e o mar (2010) and Carolina Maria de Jesus

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Carolina Maria de Jesus, O papel e o mar (2010), performance, partage du sensible

Abstract

In her journals which composed Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), Carolina Maria de Jesus had a hiatus between 1955 and 1958. The movie O papel e o mar (2010), by Luiz Antonio Pilar, brings to scene a fictional meeting between Carolina and the widely known João Candido Felisberto, the “black admiral” – who was the leader of the ”revolta da chibata” – on may, 1st 1958, when Carolina came back to her writing. The first lines of the short film let clear what was the business of each of its characters – who were not contemporary – hers was paper, his was the sea. So I intend, on this reflection, to think about how they performed their memory and work, based on Jacques Derrida (1988 e 1991) and Jeanne Marie Gagnebin (2006) in addition to how it reflects the distribution of the sensible, or in the French version “partage du sensible”, based on Jacques Ranciére (2009). Issues like authorization of voice are also approached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tallyssa Izabella Machado Sirino, PUCPR/docente. UNIOESTE/doutoranda.

Professora no curso de Letras da PUCPR. Doutoranda em Letras, pela UNIOESTE. Mestre em Letras, também pela UNIOESTE. Pesquisa e orienta trabalhos sobre as relações entre escrita, experiência e resistência na literatura marginal. 

References

BARTHES, Roland. Aula. Trad. de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013.

BARTHES, Roland. O grau zero da escrita seguido de Novos ensaios críticos. Martins Fontes, 2000.

DE JESUS, Carolina Maria. Quarto de despejo: diário de uma favelada. Livraria F. Alves, 1960.

DE JESUS, Carolina Maria. Casa de alvenaria: diário de uma ex-favelada. Editôra P. de Azevedo, 1961.

DERRIDA, Jacques. A Farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DE JESUS, Carolina Maria. Gramatologia. Trad. Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2004.

DE JESUS, Carolina Maria. A Escritura e a Diferença. Trad. Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. São Paulo: Perspectiva, 2002.

DE JESUS, Carolina Maria. Mal de Arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DE JESUS, Carolina Maria. Posições. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001.

DE JESUS, Carolina Maria. A Voz e o Fenômeno: introdução ao problema do signo na fenomenologia de Husserl. Trad. Lucy Magalhães. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

DE JESUS, Carolina Maria. Margens da Filosofia. Trad. Joaquim Costa, António M. Magalhães. Campinas,

SP: Papirus, 1991.

DE JESUS, Carolina Maria. Signature event context. na, 1988.

DE JESUS, Carolina Maria. La Dissémination. Paris: Éditions du Seuil, 1972.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento: uma palestra performance. 2016. Disponível em: http://www.goethe.de/mmo/priv/15259710-STANDARD.pdf

RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34. 2009.

PILAR, Luiz Antonio. O papel e o mar. Lapilar produções, 2010.

Published

29-12-2018

How to Cite

SIRINO, T. I. M. Mermaids, Mariners and writers of their own story: reflections upon O papel e o mar (2010) and Carolina Maria de Jesus. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 4, p. e20986, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/20986. Acesso em: 16 jul. 2024.