Empowerment of Elderly People who Study by Distance Education: English language teaching.

Authors

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Keywords:

Distance Education, Elderly people, Empowerment.

Abstract

This study takes into account that confluence among technology, education and English Language can assure the empowerment of elderly people in a more democratic and fast way, considering advantages to knock down barriers of time and space, which are peculiar to Distance Education. The first issue is: how can Distance English Language teaching contribute to the elderly empowerment? Thus, in the first part, this proposition applies the bibliographic research method as a methodological strategy to answer this question as well as to reflect on how English Language in Distance Education modality is relevant to empower elderly people. Based on theoretical contributions, during the second phase, an online questionnaire was applied to a group of ten elderly people, participants of Extension courses in Foreign Languages at the Western Paraná State University (UNIOESTE). They accepted willingly to answer the questionnaire and check if there is any interest or resistance at their age to learn a foreign language based on this learning platform. The applied criteria were: elderly people should know how to master digital technology and have some social network registration. The questionnaire results reflect on how this group perceives DE platform as a language learning tool.

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Author Biographies

Solange Goretti Moreira Pizzatto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Mestranda em Letras, linha de pesquisa: Estudos da Linguagem - Descrição dos Fenômenos Linguísticos, Culturais, Discursivos e de Diversidade na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste; Graduada em Letras Português - Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2017). Atuou no nível Fundamental de ensino. Aluna da especialização em Língua Inglesa da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) (2017-2018), Aluna da pós-graduação a distância do curso de Educação a Distância com Ênfase na Formação de Tutores ( Faculdade São Braz ? FSB ) (2017-2018). Atualmente é Assessora Especial do Gabinete da Reitoria da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando junto à Editora da UNIOESTE (2017). Tem experiência nas seguintes áreas: ensino de língua portuguesa; ensino de língua espanhola.

Renan Paulo Bini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Graduado em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo pela Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Cascavel - UNIVEL; Acadêmico do curso de Letras Português/Italiano na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste; discente do MBA em Gestão de Marketing, Propaganda e Vendas pela Univel. Atualmente é Assessor Especial do Gabinete da Reitoria da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando junto à Editora da UNIOESTE.

Higor Miranda Cavalcante, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) / Instituto Federal do Paraná (IFPR).

Graduação em Letras - Português/Espanhol (UNIOESTE/2017). Acadêmico do Curso de Especialização Lato Sensu em Tecnologia, Educação e Sociedade (IFPR/2018). Acadêmico do Curso de Graduação em Letras Português/Inglês (UNIOESTE/2018). Aluno do Programa de Pós-Graduação em Letras (UNIOESTE/2019), nível Mestrado.

Ana Maria Martins Alves Vasconcelos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual do Ceará, graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal do Ceará e mestrado em Zootecnia pela Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Tem atuado como professora de língua inglesa nos Programas de Extensão de Ensino de Línguas (PEL) e Paraná Fala Inglês (PFI), ambos da Unioeste, e como revisora científica das línguas portuguesas e inglesa de diversos programas de Pós-Graduação da Unioeste e UEM. Atualmente desenvolve atividades como assistente da Comissão Geral de Concursos e Processos Seletivos (COGEPS) e da Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD) e como revisora e apresentadora da WebTV IMAGO, todos pertencentes a Unioeste.

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Published

31-12-2018

How to Cite

PIZZATTO, S. G. M.; BINI, R. P.; CAVALCANTE, H. M.; VASCONCELOS, A. M. M. A. Empowerment of Elderly People who Study by Distance Education: English language teaching. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 4, p. e21238, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/21238. Acesso em: 16 jul. 2024.