Analysis of the teaching book: a look at textual production practices

Authors

Supporting Agencies
Capes/CNPq

Keywords:

Textbook, Text production, Genre.

Abstract

We present, in this study, financed by Capes/ CNPq, a brief analysis of the textbook Português Linguagens, of seventh year, written by William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães and published in 2015 by Saraiva publisher. We assessed the didactic and methodological guidelines of the book to find out the theoretical position adopted, and our main attention turned to the textual productions. Our aim was to check for consistency between the assumed theoretical conception and the textual proposals productions throughout the book. First we made a brief theoretical overview about the language and  the work with the text from the perspective of interactionism and dialogy considering genre as a tool for language teaching, to do this study we rely on authors as Bakhtin/Volochinov (2004), Bakhtin (2003), Geraldi (1993), Menegassi (2010) e Costa-Hübes (2013), As a result, we understand that though the book doesn’t meet the proposed work with genres, seeks to ensure referrals in the production (oral or written) that has a view to dialogue with other subjects, besides the teacher. We believe that the activities are, at least in part, according to dialogical and interactionist conception of language.

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Author Biographies

Bruna Mara Rosin de Lima, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Possui graduação em Letras - Português, inglês e espanhol pela Faculdade Vizivali(2015) e especialização em Letras - Português e Literatura pela Faculdade Internacional Signorelli(2017). Atualmente é Professora do Colégio Estadual José de Anchieta - Ensino Fundamental e Médio. Tem experiência na área de Letras.

Jocielly Marques de Oliveira Citon Rozzini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Possui graduação em Letras Português/Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2009). É professora concursada do estado do Paraná e ministra aulas de Português e Espanhol. Possui pós-graduação em Educação a Distância e Tecnologias Educacionais em nível de especialização pela Unicesumar. Possui diploma de Espanhol como língua estrangeira no nível C2. Está cursando o Mestrado Profissional em Letras na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2018).

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pós-graduação em Letras; no Programa de Pós-graduação - mestrado profissional - PROFLETRAS - e no Curso de graduação em Letras. Fez o Estágio Pós-doutoral pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Lodrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, com pesquisas envolvendo os temas: formação continuada de professores de Língua Portuguesa e o trabalho com os gêneros discursivos/textuais na sala aula. É líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino. Atua em ações de formação continuada em Língua Portuguesa ofertadas por municípios, pelo Estado e pelo MEC. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-graduação em Letras da Unioeste. Orcid Number https://orcid.org/0000-0002-9063-7982. Registro no Web of SCIENCE. Número de ID RESEARCH U-3711-2018.

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Published

06-09-2019

How to Cite

ROSIN DE LIMA, B. M.; DE OLIVEIRA CITON ROZZINI, J. M.; COSTA-HÜBES, T. da C. Analysis of the teaching book: a look at textual production practices. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 2, p. e22108, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/22108. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO