The contemporary grotesque in Matéi Vișniec’s theater

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Grotesque, Matéi Vișniec, Contemporary Theater.

Abstract

The laughter, according to Bergson, speaks to the intelligence. For being a purely human phenomenon, for the laughter to happen, there must be a perception of the comic effect and its comprehension. Sometimes what is unusual also causes the laughter, although it is due to the strangeness effect it produces, and it also takes, many times, to reflection, as the manifestations of the grotesque, present in different media and artistic expressions. In the works of the contemporary playwright Matéi Vișniec, which have a strong political character, the grotesque is often the source of the laughter provoked by his work, but also what guides the reader/spectator to the understanding of the problem raised by the author. Being the playwright a self-stated adept of the Theater of the Absurd, he frequently recurs to uncommon conclusions, in which the grotesque outstands, giving the tone of the plays. It is possible to find different expressions of the grotesque in his writings, as in the text Decomposed theatre or the human trashcan (1994/2012). This article, based in the propositions of Cabral and Soares (2002), Kayser (1986), among other theorists that categorize and recover the senses of the grotesque, searches the comprehension of the images of the grotesque in the dramatic work of the Romanian author and the effects of meaning from the employment of the aesthetical category here mentioned, through the reflection provided by it. In Decomposed theatre, the grotesque, under different forms, reveals as a guide for the construction of the images and allegories present in the text and also for possible meanings that might emerge from the play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camylla Galante, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

É bacharel e licenciada em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Toledo (2006), licenciada em Letras Português/Italiano pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010), Campus de Cascavel e mestre na linha de pesquisa Linguagem Literária e Interfaces Culturais: Estudos Comparados na mesma universidade (2013). Possui especialização em Educação Especial: Atendimento às necessidades Especiais (2014). Atualmente é professora da disciplina de Filosofia da Secretaria do Estado do Paraná (SEED) e doutoranda do programa de pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, na linha de pesquisa Linguagem Literária e Interfaces Culturais: Estudos Comparados.

References

ALENCAR JR., Leão de. Do Cômico, Grotesco, Irônico, Obsceno e Farsesco. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1/2, n. 24, p.80-88, jan/dez. 2002. Anual. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/2225. Acesso em: 15 nov. 2018.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução: Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Editora Hucitec, 1987.

CABRAL, Muniz Sodré A.; SOARES, Raquel Paiva de A. O Império do Grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

CALAZANS, Selma. Grotesco. IN: CEIA, Carlos. E-Dicionário de Termos Literários. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/grotesco/. Acesso em: 14 Nov 2018.

CORNIS-POPE, Marcel (ed.). New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing borders, crossing genres. Amsterdã/Filadélfia: John Benjamins Publishing Company, 2014.

DYAKONITSYNA, Anna. Gely Korzhev: I Have the Right. IN: The Tretyakov Gallery Magazine. Disponível em: https://www.tretyakovgallerymagazine.com/articles/3-2016-52/gely-korzhev-i-have-right. Acesso em: 15 nov. 2018.

KAYSER, Wolfgang. O Grotesco. Configuração na Pintura e na Literatura. São Paulo: Perspectiva, 1986.

SILVA, Jason de Lima e. Sobre o horror em Goya: Caprichos e Desastres da Guerra. Artefilosofia: Revista de Estética e Filosofia da Arte do Programa de Pós-graduação em Filosofia - UFOP, Ouro Preto, n. 24, p.132-160, jul. 2018. Semestral. Disponível em: https://www.periodicos.ufop.br/pp/index.php/raf/article/view/862. Acesso em: 15 nov. 2018.

VIȘNIEC, Matéi. Teatro decomposto ou o homem lixo – Textos para um espetáculo-diálogo de monólogos. Tradução: Luiza Jatobá. São Paulo: É Realizações, 2012.

VOLOBUEF, Karin. Victor Hugo e o Grotesco em Notre-Dame de Paris. Lettres Françaises, Araraquara, n.5, p.25-34, 2003. Semestral. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/lettres/article/view/738. Acesso em: 15 nov. 2018.

Published

06-09-2019

How to Cite

GALANTE, C. The contemporary grotesque in Matéi Vișniec’s theater. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 2, p. e22120, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/22120. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA