A Conscious Android In “Westworld”: References For Considering Authorial Procedures In Education

Authors

Supporting Agencies
CNPq

Keywords:

Consciousness, Digital narrative, Authorial procedures, Imagination.

Abstract

Educational projects that seek to promote consciousness, creativity and imagination are complex, because at the same time that they value authorship, they can also suffocate it. This study used fiction to help understand how students can be objectively encouraged to critically reflect on their own existence, that is to become conscious.  (FREIRE, 2018). The experimental creation of characters as an authorial procedure can offer a practical path in this direction.  To discuss this possibility, this article analyzes the diegesis of the television series Westworld (HBO, 2016), with specific focus on a character that develops consciousness, because she is an android who is liberated from her pre-established functions and decides to “write” her own history. This paper is thus an essay with a philosophical bent that interprets “Westworld” as a digital narrative (MURRAY, 2013) that can be dismembered and observed. On this basis it reflects on the paths of imagination, based on the work of Bachelard (1968) to then propose educational possibilities in the realm of new literacy studies (LANKSHEAR, KNOBEL, THOMAS), including authorial narrative production in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Lima Ferreira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista CNPq. Mestre em Educação pela mesma instituição. Bacharelada e Licenciada em Letras (UFSC). Integrante do Grupo de Pesquisa NICA – Núcleo de Pesquisa em Infância, Cultura e Arte (UFSC).

Gilka Elvira Ponzi Girardello, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSC), dentro da Linha Educação e Comunicação. Realizou pós-doutorado no Programa de Educação Urbana da University of New York (Pesquisadora Visitante/Fulbright/CAPES 2010/2) e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, (2011/1).

References

BACHELARD, Gaston. La poétique de la Rêverie. Paris: Presses universitaires de France, 1968.

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: Ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BAZERMAN, C. Escrita, gênero e interação social. São Paulo: Cortez 2007.

EGAN, K. Por que a imaginação é importante na educação? In: FRITZEN, Celdon; CABRAL, G. S. (Org.). Infância: imaginação e educação em debate. Campinas: Papirus, 2007.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2008.

GENETTE, Gérard. Figures III. Paris: Ed. du Seuil, 1972.

GIRARDELLO, Gilka. Autoria narrativa infantil, mídia-educação e novos letramentos: um percurso de pesquisa. Revista Educação On-line, PUC-Rio. nº 11, p. 73-88, 2012.

GIRARDELLO, Gilka. Horizontes da autoria infantil: as narrativas das crianças na educação e na cultura. Boitatá, v. 10, n. 20, 2015.

GIRARDELLO, Gilka. Mídia-educação, novos letramentos e produção narrativa infantil: um percurso de pesquisa. In: INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, XXXIV, 2011. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação: Recife, 2011.

GIRARDELLO, Gilka. Televisão e Imaginação Infantil: Histórias da Costa da Lagoa. 1998. 221 p. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação/Jornalismo). Escola de Comunicação e Artes da USP, Universidade São Paulo, São Paulo.

HARAWAY, Donna. Manifesto Ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz (ORG). Antropologia do ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: everyday practices and classroom learning. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2006.

MURRAY, Janet. Hamlet no Holodeck: o Futuro da Narrativa no Ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural: UNESP, 2003.

RODRIGUES, Sonia. Roleplaying Game e a pedagogia da Imaginação no Brasil. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SOARES, M. Letramento - Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

STREET, B. V. Literacy in Theory and Practice. Cambrigde: Cambridge University Press, 1984.

THOMAS, A. Fan fiction online: Engagement, critical response and affective play through writing. Australian Journal of Language and Literacy, The, v. 29, n. 3, p. 226, 2006.

PIASSI, Luís Paulo de Carvalho. A ficção científica como elemento de problematização na educação em ciências. Ciência & Educação, v. 21, n. 3, p. 783-798, 2015.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente corpórea: Ciência cognitiva e experiência humana. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

REFERÊNCIAS MIDIÁTICAS

D&D Next. 5ª ed. Player's Handbook (Inglês) por Wizards RPG Team.

Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game Steam Key Pc. Editora Bethesda.

Milenia. RPG de Ficção Científica. Ed. GSA, 2014.

Nebula: Piratas de Marduk. Tiago Junges. Ed. Coisinha Verde Games, Brasil, 2018.

Star Wars RPG. Star Wars: Age of Rebellion: RPG Core Rulebook. Editora: Fantasy Flight Games (22 de maio de 2014).

Paranoia. Greg Costikyan, Dan Gelber e Eric Goldberg e publicado em 1984 pela editora norte-americana West End Games.

Westworld. Série do canal HBO. Duas temporadas. 2016-2018. Diretor: Jonathan Nolan.

Published

26-12-2019

How to Cite

FERREIRA, V. L.; GIRARDELLO, G. E. P. A Conscious Android In “Westworld”: References For Considering Authorial Procedures In Education. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e22955, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/22955. Acesso em: 30 may. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA