The fantastic and the devil in Edgar Allan Poe and Federico Fellini

Authors

Supporting Agencies
Capes, CNPq

Keywords:

Edgar Allan Poe, Federico Fellini, Fantastic, Devil.

Abstract

The present text is inserted in the comparative studies, theorized by authors such as Tânia Carvalhal and Haroldo de Campos, and focus on the interpretation made by Fellini of the short-story “Don't Wager Your Head to the Devil” (written by Edgar Allan Poe in 1850), entitled “Toby Dammit” (released in 1968), in which the main character meets a fantastic death in Rome. It is sought to, therefore, analyze the way in which the tale written by Poe –  the acclaimed author who wrote some of the most relevant books in the fantastic genre defended by Todorov in books such as “Introdução à Literatura Fantástica” (2008) and “Os Gêneros do Discurso” (2003) – is represented by the italian movie director. It is also reflected upon the concept of loyalty in the field of Interarts Studies, and the misrepresented views the common folk has of the works called “adaptations”, works which are based in a hierarchical tradition of the arts. This study is based on scholars like Andrade (2007), Ferreira (2010) and Silva (2011) and acclaimed authors such like Cortazar (2013), Roas (2014) and Fellini (1996) himself. Methodologically, it’s based in Even-Zohar (1990) and the already mentioned Carvalhal (2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Camila Santi Guarda, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda em Letras pela PPGL na área de Linguagem e Sociedade. Graduada em Letras Português/Italiano e suas respectivas literaturas na Universidade Estadual do Oeste do PR - UNIOESTE. Membro do Grupo de Pesquisa Confluências da Ficção, História e Memória na Literatura e nas Diversas Linguagens. Leciona nos projetos de extensão Italiano per Bambini e Projeto de Língua Italiana para a Terceira Idade - PROLITI. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura, dramaturgia e cinema.

Lourdes Kaminski Alves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Docente Pós doutora do Programa de Pós graduação em Letras

References

ANDRADE, Eduardo dos Santos. O papel da cenografia na obra de Federico Fellini: importância e significados do espaço cênico em Julieta dos espíritos e Satyricon. 2007. 135 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. São Paulo: Perspectiva, 2006.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. São Paulo: Ática, 2006.

CORTÁZAR, Julio. Valise de Cronópio. São Paulo: Perspectiva, 2013.

EVEN-ZOHAR, Itamar. Polysystem Theory. Poetics Today. International Journal for Teory and Analysis of Literature and Communication. Vol. 11. Number 1 Spring, 1990.

FELLINI, Federico; MALLE, Louis; VADIM, Roger. Histórias extraordinárias. Duração 121 minutos. França, Itália, 1968.

FELLINI, Federico; MALLE, Louis; VADIM, Roger. Fellini – Raccontando di me. Roma: Editori Riuniti, 1996.

FERREIRA, Julia Scamparini. Do simbólico ao subjacente: nuances de um discurso sobre a identidade italiana no cinema de Fellini. 2010. 234 f. Tese (Doutorado em Letras Neolatinas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

POE, Edgar Allan. Histórias extraordinárias de Allan Poe. São Paulo: Ediouro, 2003.

ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Tradução Julián Fuks. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

SILVA, Neemias Oliveira da. Fellini por ele mesmo: a construção da identidade “felliniana”. ENEI - Encontro Nacional de Estudos da Imagem, 3., 2011, Londrina, PR. Anais do III Encontro Nacional de Estudos da Imagem: UEL, 2011, p. 2231-2245.

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 2003.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2008.

TODOROV, Tzvetan. Os gêneros do discurso. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Published

26-12-2019

How to Cite

SANTI GUARDA, A. C.; ALVES, L. K. The fantastic and the devil in Edgar Allan Poe and Federico Fellini. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e22964, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/22964. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA