Masculinities at school: a systematic bibliographic review in the Educ@ and Scielo bases between 2008 and 2018

Authors

  • Lucas Périco Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). https://orcid.org/0000-0002-1564-0815
  • Ricardo Desidério da Silva Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP, Campus de Araraquara) https://orcid.org/0000-0003-2779-2696

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23210
Supporting Agencies

Keywords:

Sex Education, Masculinities, School, Genre.

Abstract

The school environment presents a great diversity of people and is subject to interpersonal conflicts, especially when linked to gender stereotypes, especially masculinity in a biological, heteronormative and sexist perspective in several contexts, including at school. Thus, the present work aims to carry out a bibliographic review on masculinity in the school context through scientific articles in the period between January 2008 and September 2018, available in the Scielo and Educ @ databases. The text is justified by presenting different perspectives on masculinities in school from the scientific production of the last 10 years in prominent databases. This is a systematic bibliographic search using keywords (masculinity; male; school; school; teaching; gender) to search the databases and categorize them. As a result, 13 scientific articles were found in total, corresponding to 8 in the Educ @ database and 5 in the Scielo database, which were classified into three major categories: Violence and Homophobia, Stereotypes and Gender Relations, Teacher Education; Through these data, it was noted the great approach to stereotypes and gender representations in the articles and the little approach to aspects related to violence, homophobia and teacher training. It is not feasible to separate the school's discriminatory processes from the gender-reinforcing stereotypes that are rooted in human culture. As a reflection, it is suggested to produce articles with a greater emphasis on the teacher's training process and his performance, and on the violent reproductions that occur within the school with deviations from heteronormative standards.

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Author Biographies

Lucas Périco, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP).

Licenciado em Ciências Biológicas (FCAV/UNESP) e Mestrando em Educação Sexual (FCLAr/UNESP)

Ricardo Desidério da Silva, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP, Campus de Araraquara)

Doutor em Educação Escolar na linha de pesquisa em Sexualidade, Cultura e Educação Sexual pela UNESP/Araraquara. Pós-doutorando junto ao Núcleo de Estudos da Sexualidade (NUSEX, UNESP, Araraquara). Pedagogo e também Licenciado em Ciências e Matemática. Mestre em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual de Maringá-PR. Pesquisador nos Grupos SexualidadeVida/USP-CNPq, EDUSEX-Formação de Educadores e Educação Sexual (UDESC) e Grupo de pesquisa sobre educação e sexualidade- GEPEX (UNIOESTE). É avaliador do MEC/INEP para os cursos de Pedagogia (PORTARIA Nº 430, DE 29 DE MAIO DE 2018), consultor de matérias para o site UOL/Mulher/Comportamento; foi professor de Ciências e Matemática na Educação Básica da Rede Pública Estadual do Paraná no período de 1998 a 2015. Atualmente é Professor e Coordenador de Estágio do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e docente no Programa de Pós-graduação em Educação Sexual, nível de mestrado da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Araraquara, SP.

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Published

09-04-2020

How to Cite

PÉRICO, L.; DA SILVA, R. D. Masculinities at school: a systematic bibliographic review in the Educ@ and Scielo bases between 2008 and 2018. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e23210, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.23210. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23210. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO