Masculinities at school: a systematic bibliographic review in the Educ@ and Scielo bases between 2008 and 2018
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23210Keywords:
Sex Education, Masculinities, School, Genre.Abstract
The school environment presents a great diversity of people and is subject to interpersonal conflicts, especially when linked to gender stereotypes, especially masculinity in a biological, heteronormative and sexist perspective in several contexts, including at school. Thus, the present work aims to carry out a bibliographic review on masculinity in the school context through scientific articles in the period between January 2008 and September 2018, available in the Scielo and Educ @ databases. The text is justified by presenting different perspectives on masculinities in school from the scientific production of the last 10 years in prominent databases. This is a systematic bibliographic search using keywords (masculinity; male; school; school; teaching; gender) to search the databases and categorize them. As a result, 13 scientific articles were found in total, corresponding to 8 in the Educ @ database and 5 in the Scielo database, which were classified into three major categories: Violence and Homophobia, Stereotypes and Gender Relations, Teacher Education; Through these data, it was noted the great approach to stereotypes and gender representations in the articles and the little approach to aspects related to violence, homophobia and teacher training. It is not feasible to separate the school's discriminatory processes from the gender-reinforcing stereotypes that are rooted in human culture. As a reflection, it is suggested to produce articles with a greater emphasis on the teacher's training process and his performance, and on the violent reproductions that occur within the school with deviations from heteronormative standards.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. Gênero e esporte: masculinidades e feminilidades na escola. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 2, p.665-668, maio/ago. 2016.
BRITO, Rosemeire dos Santos. Rapazes negros e pobres na educação de jovens e adultos: um estudo sobre a relação entre masculinidades e raça. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 20, n. 2, p. 224-233, maio-ago 2016.
CAETANO, Marcio; JÚNIOR, Paulo Melgaço da Silva; GOULART, Treyce Ellen Silva. Famílias, masculinidades e racialidades na escola: provocações queer e decoloniais. Revista da Faeeba: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 45, p.127-146, jan. 2016.
CAVALCANTI, Roberta Ferreira; DINIS, Nilson Fernandes. Discursos sobre homossexualidade e gênero na formação em pedagogia. Pro-posições, Campinas, v. 19, n. 2, p.99-109, 2008.
CORRER, Rinaldo; SOUZA, Ana Paula Vianna de. Expressões da sexualidade: estudo a partir da construção da masculinidade em estudantes do ensino médio. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, Bauru, v. 10, n. 6, p.1-16, 01 jan. 2016.
DULAURE, Jacques-Antonie. O culto do Falo. Lisboa, Editora Hugin, 1998.
FEITOSA, Lourdes M. G. Conde. Cinema e arqueologia: Leituras de gênero sobre a Pompéia Romana. Niterói, v. 10, n. 2, p. 257-271, 2010.
FEITOSA, Lourdes M. G. Conde. Gênero e Sexualidade no mundo romano: a antiguidade em nossos dias. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 48/49, p. 119-135, 2008.
FIGUEIRÓ, Maria Neide Damico. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola. Revista Linhas, Florianópolis, v. 7, n. 1, p.1-21, 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1323>. Acesso em: 19 nov. 2018.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.
GALET, Carmen; SEFFNER, Fernando. Dois olhares sobre masculinidades no ambiente escolar: Brasil e Espanha. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 2, p.767-782, abr. 2016.
JULIO, Josimeire M.; VAZ, Arnaldo M. Representações de masculinidades latentes em aulas de física do ensino médio. Revista Brasileira Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 505-520, Dez. 2009.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Guacira Lopes Louro - Petrópolis, RJ Uma perspectiva pós-estruturalista. Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: Pedagogias da Sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
NUNES, Luciana Borre. Cenas etnográficas para entender representações de masculinidades na escola. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 41, n. 2, p.483-494, 21 jul. 2016.
PAI, M. et al. Revisões sistemáticas e metanálises: um guia ilustrado, passo a passo. The National Medical Journal of India, vol. 17, no. 2, pp. 86–95, 2004. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15141602. Acesso em: 03 dez 2018.
PEREIRA, Maria do Mar. Fazendo género na escola: uma análise performativa da negociação do género entre jovens. Ex aequo, Vila Franca de Xira, n. 20, p. 113-127, 2009.
PINHO, Osmundo. Um Enigma Masculino: Interrogando a Masculinidade da Desigualdade Racial no Brasil. Universitas Humanística, v. 77, n. 77, p.227-250, 27 mar. 2014.
PRADO, Vagner Matias do; RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Escola, homossexualidades e homofobia: rememorando experiências na educação física escolar. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 1, p.97-114, 01 abr. 2016.
RABELO, Amanda Oliveira. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p.907-925, dez. 2013.
ROSISTOLATO, Rodrigo Pereira da Rocha. Gênero e cotidiano escolar: dilemas e perspectivas da intervenção escolar na socialização afetivo-sexual dos adolescentes. Estudos Feministas, Florianópolis, n. 17, p.11-30, jan./abr. 2009
SEFFNER, Fernando; SILVA, Luciano Ferreira. “Mind the trap”: o menino, a escola e a folha de alface. Revista Educação (PUCRS Online), Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 393-403, set-dez. 2016
SENKEVICS, Adriano Souza; CARVALHO, Marília Pinto de. Casa, rua, escola: gênero e escolarização em setores populares urbanos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p.944-968, out./dez. 2015.
SILVA, Ricardo Desidério. Educação audiovisual da sexualidade: olhares a partir do kit Anti-Homofobia. 2015. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.