Teacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education process.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23239
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Keywords:

Autobiography, racial identity, teacher education.

Abstract

This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.

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Author Biographies

Tania Regina de Souza Romero, Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Graduada em Letras Tradutores e Intérpretes pelo Centro Universitário Ibero Americano (Português, Inglês e Alemão, 1978). Tem mestrado e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989 e 1998) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 2007). Atualmente é membro do Conselho Editorial de 9 Revistas Científicas da área, incluindo Intercâmbio (PUC-SP, 1413-4055), Revista D.E.L.T.A. (PUC-SP, 0102-445) e Revista The ESPecialist (PUC-SP, 0102-7077). É Professora Associada no Departamento de Estudos da Linguagem e professora permanente do Mestrado Profissional em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Lavras. Foi vice-coordenadora e coordenadora do Grupo de Trabalho Formação de Educadores na Linguística Aplicada, vinculado à ANPOLL. Pesquisa na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Desenvolvimento de Educadores, Educação, Ensino-Aprendizagem de Línguas Adicionais, Avaliação de Aprendizagem, Identidade Docente e Linguística Sistêmico-Funcional. 

Marcia Fonseca Amorim, Universidade Federal de Lavras

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2000), mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2003) e doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Foi professora e coordenadora de curso de Letras da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras do Alto São Francisco. Professora da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Desde 2011 atua como professora adjunta da Universidade Federal de Lavras (UFLA), onde atuou como coordenadora adjunta do curso de Português, modalidade a distância, e como chefe do Departamento de Ciências Humanas, atualmente é chefe do Departamento de Estudos da Linguagem. Membro do Conselho Universitário e presidente da Câmara de Assessoramento do Conselho Universitário na área de Pesquisa e Extensão da UFLA Coordena o Núcleo de Estudos da Linguagem - NEADi UFLA. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase no estudo do texto e do discurso.

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Published

09-04-2020

How to Cite

GONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Teacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education process. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e23239, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.23239. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23239. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO