Rural education in Brazilian national physical teaching symposiums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i2.23491
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Keywords:

Physics teaching, Rural education, Ethnophysics, Pedagogy of Alternating, Systematic Literature Review.

Abstract

This paper aims to present and discuss the results of a literature review on works that are at the confluence between Physics teaching and rural education, presented in Brazilian National Physics Teaching Symposiums between 1999 and 2019. For the review was the adopted the Systematic Model for Database Research with Open Access, for the Systematic Literature Review. The results showed that the dialogue between the Physics teaching and the rural education was started, but it is still in a preliminary stage, with relatively few published works. The panorama of the academic production analyzed reveals the predominance of studies in basic education, in the brazilian Northeast region, in institutions and courses that adopt the Pedagogy of Alternating, favoring the Freirean and historical-cultural perspectives, especially Ethnophysics.

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Author Biographies

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui Graduação em Física pela UFU. É membro efetivo da Sociedade Brasileira de Física (SBF). Atua como Professor Adjunto na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Foi nomeado para a função de Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação do Campo (área Ciências da Natureza) para o período de outubro de 2019 a outubro de 2021. Ministra atualmente o Curso de Nivelamento de Física no Campus Senador Helvídio Nunes de Barros e é professor no Curso de Especialização em Ensino de Ciências da Natureza. É líder do Grupo de Pesquisas em Ensino de Física em Contexto (PEFICO) e pesquisador do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Educação do Campo. Está envolvido em pesquisas sobre ensino e formação de professores em Ciências e em Física.

Laura Feitosa da Rocha, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Educação do Campo pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física em Contexto (PEFICO) e do Grupo de Pesquisas em Ensino de Ciências e Educação do Campo. Atualmente contribui em pesquisas sobre o Ensino de Física no contexto campesino.

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Published

31-08-2020

How to Cite

SILVA, A. L. dos S.; ROCHA, L. F. da. Rural education in Brazilian national physical teaching symposiums. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 2, p. e23491, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i2.23491. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23491. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO