Autobiographical narratives of a black woman: race and gender social identities

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Autobiographical narratives, Social identities of race and gender, Black woman.

Abstract

This text focuses on the theme of racial and gender identities constituted in the daily life of a student/teacher, during the doctorate course in education, from the contact with vast academic materials related to ethnic-racial issues. The aim of this paper is to present autobiographical narratives of a black woman, who is a teacher-researcher, focusing on the construction of her racial identity. The theoretical basis that supported the reflections was the voices of several black women, here I mention bell hooks, Grada Kilomba and Sueli Carneiro. Another important presence is that of Conceição Evaristo's literature, which invites us to trace the art of writing/living autobiographical narratives that carry feelings, gestures, affections, friendships, tensions, conflicts, negotiations, which are part of the memories of the author's life experiences. Besides Paulo Freire's texts with emphasis on the writing of letters, an important pedagogical procedure that made possible the elaboration of autobiographical narratives as a way to promote the process of constitution of my racial identity. The methodology used was narrative research, using the genre letter as an exercise in narrating, used here with pedagogical and methodological value, not exactly for the purpose of sending to recipients. As results, with the writing of autobiographical narratives I reconnected with certain memories, events, past experiences, raising my voice in the process of self-growth and self-recovery, enabling the dismantling of structures of domination, and reinventing other ways of being and living.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia Teixeira Ramos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Univerdade de Sorocaba com bolsa CAPES. Professora substituta  do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Trabalha com a disciplina de "Educação das relações étnico-raciais para as licenciaturas e "Didática" para o curso de Pedagogia.

References

CARNEIRO, Sueli. Raça, estrutura e classe no Brasil. Entrevista concedida a Bianca Santana. Revista Cult, São Paulo, 9 de maio de 2017.

CARNEIRO, Sueli. Escritos de uma vida. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio da escola: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 6. ed., 2: reimp. São Paulo: Contexto, 2015.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Rio de Janeiro: Malê, 2016a.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2016b.

EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017a.

EVARISTO, Conceição. Histórias de leves enganos e parecenças. Rio de Janeiro: Pallas, 2017b.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Pallas, 2017c.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017d.

HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 58. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: Reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

RAMOS, Teixeira Andreia. Mulheres no congo do Espírito Santo: práticas de re-existência ecologista com os cotidianos escolares. 2018. 319 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Uniso, Universidade de Sorocaba, Sorocaba, São Paulo.

REIGOTA, Marcos. Aspectos teóricos e políticos das narrativas: ensaio pautado em um projeto transnacional. In: CORDEIRO, R. KIND, L. (Org). Narrativas, gênero e política. Curitiba: CRV, 2016. p. 49-66.

OCUPAÇÃO ABDIAS NASCIMENTO. Itaú cultural. Catálogo. São Paulo. 2006.

Published

26-12-2019

How to Cite

RAMOS, A. T. Autobiographical narratives of a black woman: race and gender social identities. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23554, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23554. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA