Black identity in the 2018 National Program of English Language Textbook

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Keywords:

PNLD, race, national program of textbook, English language.

Abstract

Brazil is a country known for its rich ethnic, cultural and racial diversity, composed predominantly of black people who, contradictorily, are a minority in rights and access to diverse spaces. Given this reality, this research answers the following questions: How are the terminologies referring to ethnic-racial relations used in the English language PNLD 2018? What is the construction of black racial identity in the  document of English language PNLD 2018? Therefore, in order to define terms such as race, ethnicity, identity, racism, prejudice, stereotype and racial democracy, as well as making possible the search and interpretation of these words throughout the English Language PNLD (BRAZIL, 2017), were used the following theoretical framework: Gomes (2005), Munanga (2003) and Hall (1990 and 1997). With some assumptions of Critical Discourse Analysis (ACD), with the theoretical support of Fairclough (1999) and Van Dijk (1993; 2015), this work consists of a qualitative-interpretative research in search of the meanings given to common terms in ethnic racial relations in the Guide to the  National Program of English Language Textbook  2018 (BRAZIL, 2017). As a result, it was noted that the document does not deal with ethnic-racial relations incisively; so it could be more emphatic. This was noticeable both by the low incidence of terms related to black identity and the indeterminate form that they appear in the text of the document. It can be concluded that there is a need for English-language PNLD terminology to be used with greater emphasis so that it can indeed be better implemented.

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Author Biographies

Luara Real, UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Graduada em Letras Português/Inglês pela UEPG, no Departamento de Estudos da Linguagem.

Aparecida de Jesus Ferreira, UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Possui Pós doutorado (2015), e doutorado em Educação de Professores e Linguística Aplicada - Universidade de Londres - Inglaterra (2005), mestrado em Linguística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e graduação em Letras Português Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1990). Atualmente é professora associada da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atuando no curso Letras graduação (Língua Inglesa, Prática de Ensino) e no Mestrado em Estudos da Linguagem na mesma instituição. Já publicou quatorze livros no Brasil. Publicou também um livro nos Estados Unidos. Tem vários artigos publicados em livros e periódicos científicos, no Brasil, Inglaterra, Estados Unidos, Angola, Portugal, Colômbia e Espanha. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores (Línguas Adicionais e Língua Portuguesa), prática de ensino de língua inglesa, ensino e aprendizagem de línguas adicionnais, análise e desenvolvimento de materiais de ensino, análise de livro didático, letramentos escolares, e os processos de construção de identidades sociais de professores de línguas, e de identidades sociais raça e gênero. É parecerista de vários periódicos. Foi, pesquisadora visitante pelo King's College London - Universidade de Londres, Inglaterra (2014-2015).

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Published

26-12-2019

How to Cite

REAL, L.; FERREIRA, A. de J. Black identity in the 2018 National Program of English Language Textbook. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23602, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23602. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA