A representation of the black in textbooks and readers: A Critical Discourse Analysis of racial stereotypes.

Authors

Supporting Agencies
CAPES

Keywords:

Critical Discourse Analysis, Textbook, Racial stereotypes, Black identity.

Abstract

In this article we conduct a critical discourse analysis of a chapter in a History textbook in the content of History of Brazil and a reader used in high schools supported by the state of Rio de Janeiro in order to verify how the provisions of law 10.639/03 and the National curricular guidelines for the education of the ethnic - racial relations for the teaching of Afro - Brazilian and African history and culture are being considered in the analyzed material. For this, we have been based, on one hand, on the studies that deal with the definition of didactic book as well as about  its distribution policy in Brazil (BATISTA, 2009, FAR, 2006, FREITAG, 1989; OLIVEIRA, 1984), and on the other hand, based on the Critical Discourse Analysis approach (FAIRCLOUGH, 2001; 2003; CHOULIARAKI & FAIRCLOUGH, 1999; MAGALHÃES, 2005). Such discursive approach seeks to identify the meaning of language in the production, maintenance and change of social power relations.We conclude that  the analyzed (re) books produce racist stereotypes about the Brazilian black population as they silence (through the way images and texts appear in the book) the black resistance in the contemporary history of Brazil, which has serious implications for the construction of positive black identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antonio Lima do Bonfim, Universidade Estadual do Ceará

Bolsista de Pós-doutorado em Educação e Ensino (PNPD/CAPES/MAIE). Doutor e Mestre em Linguística Aplicada. Professor do Mestrado Acadêmico Interdisciplinar em História e Letras da Universidade Estadual do Ceará, orientando pesquisas na linha de pesquisa Gênero, Raça e Identidades. Tem experiência em Estudos Críticos da Linguagem, Relações Étnico-raciais, racismo e epistemologias decoloniais.

Fernando Santos de Jesus, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Relações Etnicorraciais (CEFET/RJ). Pós-Graduado em Educação e Relações Étnicorraciais (CEFET/RJ). Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2010). Atua principalmente nos seguintes temas: sociedade, educação, racismo, Filosofia, educação e políticas públicas.

 

Cristiane de Oliveira Félix, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Membro do Núcleo das Africanidades Cearenses-NACE. Atua principalmente no seguinte tema: Educação para as Relações Étnico-raciais.

References

BATISTA, Antônio. O conceito de livros didáticos. In: GALVÃO, Ana Maria Oliveira (Org.). Livros escolares de leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

BONFIM, Marco Antonio. Mística e identidade Sem Terra: uma Análise de Discurso Crítica Multimodal no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Revista Colineares, Mossoró, v. 05, n. 02, p. 33-49, jul./dez., 2018.

CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edimburgo: Edimburgh University Press, 1999.

DINIZ, Edinha. Chiquinha Gonzaga. 2 ed. São Paulo: Callis Editora, 2009.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres/Nova York: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Coord.trad.; revisão e prefácio à ed. brasileira de Izabel Magalhães. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2001.

FAR, Alessandra El. O livro e a leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

FREITAG, Bárbara R.; MOTTA, V. R.; COSTA, W. O livro didático em questão. São Paulo: Cortez, 1989.

GATTI JR. Décio. Professores universitários que escrevem livros didáticos: análise de depoimentos de autores brasileiros contemporâneos. História & Ensino, v.9. Londrina. 2003, p.63-96.

OLIVEIRA, João batista Araújo; GUIMARÃES, Sônia Dantas; BOMÉNY, Helena Maria Busquet. A política do Livro Didático. Campinas: Editora Unicamp, 1984.

GOFFMAN, Erving. Estigma: la identidade deteriorada. 1ª edição 10ª reimpressão. Buenos Aires: Amorrortu, 2006.

JESUS, Fernando. O negro no livro didático do ensino médio: distorções e propostas. 50f. Monografia (Especialização em Relações Étnicorraciais). Programa de Pós-Graduação em Relações Étnico-raciais do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Rio de Janeiro, 2012.

JESUS, Fernando. O negro no livro paradidático. Rio de Janeiro: Gramma, 2017.

LIMA, Fernando Henrique. A construção do preconceito no sujeito portador de HIV: o poder do discurso midiático na representação do estigma social.131f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2014.

MAGALHÃES, Izabel. Análise do discurso publicitário. Revista da ABRALIN, v.4, n.1e 2, 2005a, p. 231-260.

MAGALHÃES, Izabel. Discursos e identidades de gênero na alfabetização de jovens e adultos e no Ensino Especial. Calidoscópio. V. 6, n. 2. p.61-68. UNISINOS, 2008.

MAGALHÃES, Izabel. Introdução: A Análise de Discurso Crítica. DELTA, 21: Especial, 2005b, p.1-9.

MARTINS, A. A polêmica construída: racismo e discurso da imprensa sobre a política de cotas para negros. 2004.210f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade de Brasília, Brasília, 2004.

MUSSALIM, F.; SILVA-FONSECA, C. Estereótipos de gênero e cenografias em anúncios publicitários. In: MOTTA, Raquel; SALGADO, Luciana. Fórmulas discursivas. São Paulo: Contexto, 2011.p. 139-150.

OLIVEIRA, João Batista Araújo; GUIMARÃES, Sonia Dantas Pinto; BOMÉNY, Helena Maria Bousquet. A política do livro didático. Campinas: Editora da UNICAMP, 1984.

ORLANDI, Eni. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6ªed. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

RESENDE, Viviane; RAMALHO, Viviane. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

SALES JR, Ronaldo. Democracia racial: o não-dito racista. Revista Tempo Social. v.18, n.2, nov. São Paulo, 2006.p. 229-258.

VICENTINO, Cláudio; DORIGO, Gianpaolo. História geral e do Brasil. 2 ed. São Paulo: Scipione, 2013.

Published

26-12-2019

How to Cite

BONFIM, M. A. L. do; DE JESUS, F. S.; FÉLIX, C. de O. A representation of the black in textbooks and readers: A Critical Discourse Analysis of racial stereotypes. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23605, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23605. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA