For an anti-racist education: the theater of the oppressed, ethnic-racial literacy and the social transformation of black girls

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Anti-racist education, literacy, theater of the oppressed, narratives.

Abstract

Based on the Theater of the Opressed (TO) – a theatrical methodology created by Augusto Boal (1989) – and a women’s movement conducted by Bárbara Santos (2016) – the international network Mada(g)lena of TO –, this article is the result of an activist-action-research project led in a public school located in Duque de Caxias/RJ with 5th grader girls. The methodology consisted of an acting investigation laboratory in which TO games and theatrical techniques were used for the collective creation of a Forum Theater play related to oppression issues lived by this representative school group. Based on the daily lives and narratives (especially autobiographical ones) of these girls, as Paulo Freire said (2016) [1974] – who, other than the oppressed...? –, we analyze the social identities of race and gender, within the social and racial relationships in the school daily routine, supported by the role of the educator black movement and its esthetic-corporeal, political and identity knowledges, proposed by Gomes (2017). By joining Boal’s methodology and the concept of critical racial literacy, according to Ferreira (2015), we investigate the use of TO as a language tool to promote literacy in ethnic-racial issues. This paper presents the perceptions and challenges faced by the researcher in the field; the methodological challenges in proposing an activist-action-research while being part of the filed; the theatrical path of the participants and their voices; and the school community answer to the interventions made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Angélica Ferreira Netto, SME - Duque de Caxias/RJ

Mestra em Relações Étnico-raciais (CEFET/RJ). Pedagoga. Especialista em Orientação educacional e pedagógica. Professora do ensino fundamental (SME-Duque de Caxias/RJ). Atriz e pesquisadora do Centro de Teatro do Oprimido – CTO/RJ: Grupo Cor do Brasil; Coletivo Madalena Anastácia. Atriz e produtora - Coletivo Siyanda de Cinema Experimental do Negro.

Talita de Oliveira, CEFET/RJ

Doutora em Letras - Estudos da Linguagem (PUC RIO). Mestre em Linguística Aplicada (UFRJ). Professora titular do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (efetivo) do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Docente do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnico-Raciais (PPRER) e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Ensino (PPFEN) na mesma instituição. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, Sociolinguística Interacional e Estudos Narrativos e Identitários de orientação interacional.

References

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006 [1931].

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. 2ª ed. Rio de Janeiro:Civilização Brasileira, 1980.

BOAL, Augusto. O Arco Íris do Desejo: Método Boal de Teatro e Terapia – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do Silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2003.

CRENSHAW, Kimberle. A Intersecionalidade na Discriminação de Raça e Gênero. 27 de setembro de 2012 - Relações Raciais (1ª edição). Texto: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/09/Kimberle-Crenshaw.pdf Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/?p=1533

D’SOUZA, Radha. As prisões do conhecimento: pesquisa ativista e revolução na era da “globalização”. In: Epistemologias do sul / Boaventura de Souza Santos, Maria Paula Meneses [orgs.] - São Paulo. Cortez, 2010.

FERREIRA, Aparecida de Jesus. Formação de Professores raça/etnia: reflexões e sugestões de materiais de ensino em português e inglês. 2.ed – Cascavel: Assoeste, c2006.

FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 62ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação / Nilma Lino Gomes. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: educação como prática de liberdade. / bell hooks; tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

LEMOS, Rosália de Oliveira. O Carnaval Axé-Nkenda e a Marcha das Mulheres Negras 2015: Uma reflexão desde a perspectiva feminista negra. In: Gênero. Niterói. V.16 / N.2 / p. 91 – 109/ 1.sem.2016

OLIVEIRA, Iolanda de., SACRAMENTO, Monica pereira do. Raça, Currículo e Práxis Pedagógica: relações raciais e educação: O dialogo teoria/prática na formação de profissionais do magistério. Cadernos Penesb – Periódico do Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira – FEUFF(n. 12) (2010) Rio de Janeiro/Niterói – Ed. Alternativa, EdUFF, 2010.

SANTOS, Bárbara. Teatro do Oprimido Raízes e Asas: uma teoria da práxis. 1ª ed. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2016.

SANTOS, Bárbara. Percursos Estéticos: imagem, som, ritmo, palavra – abordagens originais sobre o Teatro do Oprimido 1a ed. - São Paulo: Padê editorial, 2018.

THIOLLENT, M. (1986). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.

VILAÇA, Aline Serzedello Neves. “Diz!!! Jazz é dança”: estética afrodiaspórica, pesquisa ativista e observação cênico-coreográfica. Dissertação (Mestrado em Relações Étnico Raciais) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, 2016.

WERNECK, Jurema. Macacas de Auditório? Mulheres negras, racismo e participação na música popular brasileira. 2013. Disponível em: https://www.fundobrasil.org.br/v2/uploads/files/artigo_jurema.pdf

Published

26-12-2019

How to Cite

NETTO, C. A. F.; OLIVEIRA, T. de. For an anti-racist education: the theater of the oppressed, ethnic-racial literacy and the social transformation of black girls. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23609, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23609. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA