For an anti-racist education: the theater of the oppressed, ethnic-racial literacy and the social transformation of black girls
Keywords:
Anti-racist education, literacy, theater of the oppressed, narratives.Abstract
Based on the Theater of the Opressed (TO) – a theatrical methodology created by Augusto Boal (1989) – and a women’s movement conducted by Bárbara Santos (2016) – the international network Mada(g)lena of TO –, this article is the result of an activist-action-research project led in a public school located in Duque de Caxias/RJ with 5th grader girls. The methodology consisted of an acting investigation laboratory in which TO games and theatrical techniques were used for the collective creation of a Forum Theater play related to oppression issues lived by this representative school group. Based on the daily lives and narratives (especially autobiographical ones) of these girls, as Paulo Freire said (2016) [1974] – who, other than the oppressed...? –, we analyze the social identities of race and gender, within the social and racial relationships in the school daily routine, supported by the role of the educator black movement and its esthetic-corporeal, political and identity knowledges, proposed by Gomes (2017). By joining Boal’s methodology and the concept of critical racial literacy, according to Ferreira (2015), we investigate the use of TO as a language tool to promote literacy in ethnic-racial issues. This paper presents the perceptions and challenges faced by the researcher in the field; the methodological challenges in proposing an activist-action-research while being part of the filed; the theatrical path of the participants and their voices; and the school community answer to the interventions made.Downloads
References
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006 [1931].
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. 2ª ed. Rio de Janeiro:Civilização Brasileira, 1980.
BOAL, Augusto. O Arco Íris do Desejo: Método Boal de Teatro e Terapia – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do Silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2003.
CRENSHAW, Kimberle. A Intersecionalidade na Discriminação de Raça e Gênero. 27 de setembro de 2012 - Relações Raciais (1ª edição). Texto: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/09/Kimberle-Crenshaw.pdf Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/?p=1533
D’SOUZA, Radha. As prisões do conhecimento: pesquisa ativista e revolução na era da “globalização”. In: Epistemologias do sul / Boaventura de Souza Santos, Maria Paula Meneses [orgs.] - São Paulo. Cortez, 2010.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Formação de Professores raça/etnia: reflexões e sugestões de materiais de ensino em português e inglês. 2.ed – Cascavel: Assoeste, c2006.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 62ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação / Nilma Lino Gomes. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: educação como prática de liberdade. / bell hooks; tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
LEMOS, Rosália de Oliveira. O Carnaval Axé-Nkenda e a Marcha das Mulheres Negras 2015: Uma reflexão desde a perspectiva feminista negra. In: Gênero. Niterói. V.16 / N.2 / p. 91 – 109/ 1.sem.2016
OLIVEIRA, Iolanda de., SACRAMENTO, Monica pereira do. Raça, Currículo e Práxis Pedagógica: relações raciais e educação: O dialogo teoria/prática na formação de profissionais do magistério. Cadernos Penesb – Periódico do Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira – FEUFF(n. 12) (2010) Rio de Janeiro/Niterói – Ed. Alternativa, EdUFF, 2010.
SANTOS, Bárbara. Teatro do Oprimido Raízes e Asas: uma teoria da práxis. 1ª ed. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2016.
SANTOS, Bárbara. Percursos Estéticos: imagem, som, ritmo, palavra – abordagens originais sobre o Teatro do Oprimido 1a ed. - São Paulo: Padê editorial, 2018.
THIOLLENT, M. (1986). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.
VILAÇA, Aline Serzedello Neves. “Diz!!! Jazz é dança”: estética afrodiaspórica, pesquisa ativista e observação cênico-coreográfica. Dissertação (Mestrado em Relações Étnico Raciais) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, 2016.
WERNECK, Jurema. Macacas de Auditório? Mulheres negras, racismo e participação na música popular brasileira. 2013. Disponível em: https://www.fundobrasil.org.br/v2/uploads/files/artigo_jurema.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.