Women, black and quilombolas: the social empowerment of “as Amélias” group of women from Portalegre/RN

Authors

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Keywords:

Woman, Black Quilombola, Prejudice, Racism.

Abstract

This work comes from a dissertation research about quilombola communities from the Upper Potiguar West. However, the interest of studying the group of women named As Amélias arose during the research, when we realized the importance of the group for the Sobrado community, where students who participated in our research live. Thus, the work tries to problematize the triple condition of the members of the women group of Portalegre /RN – being a black, quilombola woman. Its objective is to know the group of women and to realize the importance they have for its members, in order to strengthen them in facing the multiple prejudices that they experience socially due to gender, race and ethnicity. From the methodological point of view the work started from a bibliographic review and the analysis of a written narrative by the quilombola community leader. We approached the black women quilombola group “As Amélias” because we understand that they have a unique importance for the community in which they exist, including the construction of the identity of the local inhabitants, especially the younger ones. As a result of our analysis and reflections on the community leader's narrative, we can point out the Amélias’s political aspect, namely the awareness of the social inequality and exclusion to which they are subjected and the collective organization as a form of struggle, resistance and affirmation of the quilombola identity.

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Author Biographies

Ivanilza Souza Beserra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestra em Ensino pelo (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Política de Promoção da Igualdade Racial na Escola pela Universidade Federal do Semi-Árido (UFERSA, 2015). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Cícero Nilton Moreira da Silva, Universidade do Estado do Rio grande do Norte

Possui graduação em Geografia/Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará (2000), mestrado em Geografia também pela Universidade Estadual do Ceará (2003) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2013). Atua como Professor Adjunto, do Quadro Permanente, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (Campus de Pau dos Ferros-RN), com atividade de pesquisa junto ao Núcleo de Estudos de Geografia Agrária e Regional (NuGAR) e ao Núcleo de Estudos em Educação (NEEd), ambos vinculados à PROPEG/UERN. Faz parte do corpo docente permanente do Programas de Pós-graduação em Ensino (PPGE), mais especificamente do Curso de Mestrado Acadêmico em Ensino (CMAE), bem como do Programa de Pós-graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais do Semiárido (PLANDITES), ambos sediados no CAMEAM/UERN. Além de orientar 01 (um) projeto de Iniciação Científica (PIBIC Edital 2018-2019), sobre a Aplicabilidade do PRONAF A na Microrregião de Pau dos Ferros (RN); Possui experiência na área de Geografia Humana, com ênfase nos seguintes temas: espaço agrário, reforma agrária, movimentos sociais no campo, desenvolvimento rural e território, Pronaf, metodologia participativa e gestão comunitária, ensino de geografia.

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Published

26-12-2019

How to Cite

BESERRA, I. S.; SILVA, C. N. M. da. Women, black and quilombolas: the social empowerment of “as Amélias” group of women from Portalegre/RN. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23613, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23613. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA