Revelations of women in narratives: reflections about HIV and gender in the field of Language Applied

Authors

  • Linite Adma de Oliveira Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG.
Supporting Agencies

Keywords:

Autobiographical Narratives, HIV, Gender Identity, Women.

Abstract

Understanding identity as a process of symbolic and discursive production (SILVA, 2014) through social practices and interactions, this article is part of the master's research (2015) that was justified by the historical silencing of women's identity construction in relationships of power. Thus the objective of this text is to present the life experiences of women, research participants, in a life period prior to living with HIV. The theoretical references on social identities of gender, applied linguistics and HIV are: Borba (2008, 2010) and Norton (2010). The qualitative narrative methodology was guided by the three-dimensional space Clandinin and Connelly (2000) for the analysis of autobiographical narratives of women living or living with HIV. As a result, it was found that the social identities, revealed in the women narratives before being infected with HIV, had an affective bond with the male figure and beliefs that domestic chores and caring for the other were their duties. They were in reconstruction in the process of reflection about their social relations in the affective, economic, social and personal fields. Thus, it was possible to conclude that the fact of being a woman intersects with the process of construction and reconstruction, then as a part of living when talking about HIV, it intertwined with people's social relations and practices, as well as with gender relations. Given the above, this article is composed by the introduction, social gender identities, narrative research, narratives of women who live with HIV and final considerations.

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Author Biography

Linite Adma de Oliveira, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG.

Mestre (Pós-graduação Strico-Sensu) em Linguagem, Identidade e Subjetividade (Estudos da Linguagem) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2015). Possui Especialização (Pós-graduação Lato-Sensu) em Ensino/Aprendizagem de Línguas Estrangeiras-Francês (2005) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.Graduada em Licenciatura Plena em Letras, habilitação Letras: Português/Francês e respectivas literaturas (2003) e de Língua Inglesa e respectivas literaturas (2005) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Formada no Curso Técnico Ensino Médio Integrado para o Magistério do Ensino Infantil e Séries Iniciais (1997). Tem experiência docente no ensino infantil e na educação das séries iniciais e alfabetização (ensino fundamental I) de crianças e adultos de escolas particulares e públicas municipais urbanas e do campo (turmas multisseriadas). Tem alguma experiência de prática docente no ensino da língua inglesa nas séries finais (ensino fundamental II) e ensino médio em escolas públicas. Tem também alguma experiência como professora de português e inglês no Ensino para Jovens e Adultos das escolas estaduais públicas (séries finais do ensino fundamental e médio). Atua como professora de língua francesa no CELEM/Francês (Centro de Línguas Estrangeiras Modernas) do Núcleo Regional de Ponta Grossa - Secretaria de Educação do Estado do Paraná e também como professora de língua portuguesa e literatura (portuguesa e brasileira para o ensino médio) nas séries finais (ensino fundamental II) e ensino médio regular ou técnico de escolas e colégios estaduais públicos do Núcleo Regional de Ponta Grossa - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem alguma experiência de pesquisa, enquanto discente de graduação e especialização, nos seguintes temas: exclusão na educação do espaço local, ensino/aprendizagem de línguas: materna e estrangeira (português brasileiro e língua francesa). Participou do Grupo de Estudos Abordagens Pragmáticas sobre Linguagem e Ensino e do Grupo de Estudos O papel dos Estudos de Crenças na Formação de Professores. Participa do GEPLIS - Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem e Identidades Sociais. Voltada para área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, as temáticas em processo de estudo e pesquisa são: linguagem, HIV e mulher, narrativas autobiográficas, identidades sociais de gênero, pesquisa narrativa, ensino/aprendizagem de francês e português

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Published

30-12-2019

How to Cite

DE OLIVEIRA, L. A. Revelations of women in narratives: reflections about HIV and gender in the field of Language Applied. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23615, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23615. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM