Autobiographical female writing and adult education program at UFMG: subjectivity and memoirs

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Adult Education, Gender, writing, Memorie.

Abstract

This article presents reflections on teaching of autobiographical writing in adult education classroom and issues on race, gender and class at EJA High School Program -UFMG. Starting with Carolina Maria de Jesus and Conceição Evaristo books which bring the female literary perspective of writing (EVARISTO, 2017), we take the theoretical support of authors such as FREIRE (1979), FERRARO (2010), FERREIRA (2015) GOMES (2011), and LEJEUNE (2008). Our goal is to research on the place of female writing by problematizing the female writing from the perspective of intersectionality studies (CRENSHAW, 2002). The methodological perspective of this study consists of a qualitative research based on the application of questionnaires, conducting of didactic sequences in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miria Gomes de Oliveira, UFMG

Escritora, poeta, professora e pesquisadora do Nera - Núcleo de Estudos Raciais e Ações Afirmativas da UFMG

Maria Marlete de Souza, Promestre-UFMG

Escritora e pesquisadora do Nera - Núcleo de Estudos Raciais e Ações Afirmativas da UFMG

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Nacionais Curriculares- Terceiro e quarto ciclo do Ensino Fundamental - língua portuguesa. Brasília – MEC, 1998. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em 17/12/2019.

CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, 10(1), 171-188, 2002.

EVARISTO, Conceição. O entrecruzar das margens – gênero e etnia: Apontamento sobre a mulher negra na sociedade brasileira. In: A escritora Afro-Brasileira: Ativismo e Arte Literária, 2016.

EVARISTO, Conceição. Poemas de recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FERRARO, Alceu Ravanello. Escolarização no Brasil: articulando as perspectivas de gênero, raça e classe social. Educação e Pesquisa, UFRGS, v. 36, n. 2, mai/ago. 2010, pag. 505 - 526. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n2/a06v36n2.pdf. Acesso em 13/02/2018

FERREIRA, A. J. Letramento racial critico através de narrativas autobiográficas: com

atividades reflexivas. Ponta Grossa, PR: Editora Estúdio Texto, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GOMES, Nilma Lino. Educação de jovens e adultos e questão racial: algumas reflexões iniciais. In

SOARES, L.,GIOVANETTI, M. A. G. de C., GOMES, N.L. (org). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: autêntica, 2011.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo: Diário de uma favelada. São Paulo: Ática. 2000.

KATO, Mary A. No mundo da escrita, uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.

LEJEUNE, Philippe, O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

OLIVEIRA, Míria Gomes de. Interação, utopia e a construção

de uma escola inclusiva. Alfa, São Paulo, v. 58, n. 3, p. 571-59, 2014.

OLIVEIRA, Míria Gomes de. RACIAL EDUCATION IN BRAZILIAN CHILDREN´S LITERATURE TEACHING. International Journal for Innovation Education and Research, v. 7, n. 7, p. 147-159. https://doi.org/10.31686/ijier.Vol7.Iss7.1591.

PASSEGGI, M. C. y SOUZA, E. C. O Movimento (Auto) Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.23935/2016/01032.

RELATÓRIO Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. – Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188644. Acesso em 14/11/2019.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad.: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

Published

26-12-2019

How to Cite

OLIVEIRA, M. G. de; SOUZA, M. M. de. Autobiographical female writing and adult education program at UFMG: subjectivity and memoirs. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23616, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23616. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] IDENTIDADES SOCIAIS DE RAÇA EM LIVROS DIDÁTICOS E NARRATIVAS AUTOBIOGRÁFICA