Interlacing: Ecolinguistics and the National Curricular Common Base for Portuguese language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24154
Supporting Agencies

Keywords:

Interaction, Diversity, Defense of life, BNCC.

Abstract

Long lines of rationalist thought have dominated the sphere of knowledge supremely. Contrary to this, Ecolinguistics appears as a form of resistance, positioning itself against the exploitation of the other, individualism and unity as a constitutive and inherent agent in everything. This epistemological proposal dialogues with ecological values, based on the precepts of deep ecology, a biological field whose vision is interrelated, valuing diversity and defending life in its most different presentations, ecosystemic conception. Thus, this article set out to demonstrate how three ecolinguistic assumptions, interaction (interrelationship); diversity and defense of life, appear in the topic BNCC Specific Language Skills and Technologies for High School. The study followed a philosophical orientation based on ecolinguistic principles and on some studies associated with the Common Base. The results showed that the Base indirectly presentes the three ecological principles proposed in this article. This work was structured in approach, bibliografic methodological approach. The corpus consists of seven skills expected for teaching Portuguese, in high school, proposed at the BNCC. The theoretical foundations used were COUTO (2007, 2015 and 2016) and NAKAD (2016). It is believed that the study undertaken here proved to be opportune, since there is a shortage of works that associate teaching and ecolinguistics, which contributed to the dissemination of works in the area. The research also made it possible to reflect on the scope and dimension of ecolinguistic principles on a concrete level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduwesley Pereira da Silva, Universidade Federal de Goiás - GO/Goiânia.

Atualmente é aluno regular do Programa de Mestrado em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Goiás (2019). Recebe apoio financeiro de fomento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/MEC). Fez graduação em Letras pela Universidade Estadual de Goiás (2014). Durante a sua graduação dedicou dois anos e meio como participante bolsista no Programa de Iniciação de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID/CAPES). Tem interesses por áreas da Análise do Discurso em suas variações e Linguística Aplicada Crítica, com foco em ensino, complexidade e aprendizagem.

Elza Kioko Nakayama Nenoki do Couto, Universidade Federal de Goiás (UFG).

Fez o Mestrado e Doutorado em Língua Portuguesa (PUC-SP). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Goiás. Vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística. Orienta trabalhos de Mestrado e Doutorado na área de Linguística com ênfase em Análise do Discurso, Ecolinguística, Linguística Ecossistêmica, Análise do Discurso Ecológica, Antropologia do Imaginário. Desenvolveu estágio pós-doutoral sobre a linguagem dos ciganos kalderash de Aparecida de Goiânia, na Universidade de Brasília. Desenvolveu estágio pós-doutoral na Universidade de Bolonha (Itália) sob a supervisão do professor Roberto Mulinacci. É líder, no Diretório do CNPq, do NELIM (Núcleo de Ecolinguística e Imaginário). Publicou os livros Em busca da casa perdida: Vozes e imaginário de meninos de rua (2005), Ecolinguística e imaginário (2012), Ecolinguística: Um diálogo com Hildo Honório do Couto (2013). Desenvolve, com bolsa PQ do CNPq, o projeto a Linguagem Rural Brasileira: Gramática e Discurso. É representante regional (Brasil) da Análise do Discurso Ecológica/Ecossistêmica (Critical Ecosystemic Linguistics) no Steering Group da International Ecolinguistics Association, localizada na University of Gloucestershire, Reino Unido. Participa como pesquisadora da Rede de Estudos da Língua Portuguesa ao Redor do Mundo, coordenado pela profa. Dra. Vânia Casseb Galvão (UFG).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Constituição de 1988. Constituição da república federativa do Brasil. Disponível em: https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/CON1988_05.10.1988/ind.asp. Acesso em: 07 de nov. 2019.

BUZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista diálogo educacional, Curitiba, v.11, n.34, p.885-911, set/dez. 2011.

COUTO, H. COUTO, E. N.; BORGES, L. Análise do Discurso Ecológica (ADE). Campinas: Pontes, 2015.

COUTO, H. COUTO, E.; ARAÚJO, G.; ALBUQUERQUE, D. O paradigma ecológico para as ciências da linguagem: ensaios ecolinguísticos clássicos e contemporâneos. Vol.2 ed. Goiânia: UFG, 2016. p. 528.

COUTO, H. Ecolinguística: Estudo das relações entre língua e meio ambiente. Brasília: Thesaurus, 2007.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

HALL, S. A identidade cultural da pós-modernidade. 10. Ed. São Paulo. Edutra DP&A, 2003.

MARCHAND, P; BAIRROS, M e AMARAL, J. A Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio, as definições do Banco Mundial e os desafios da educação pública no Brasil. In. Políticas Educativas, Santa Maria, v. 11, n2, p. 69-88, 2018. ISSN: 1982-3207.

NAKAD, F, A. Desafios para a implementação da Base Nacional Comum Curricular. Disponível: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/19945/MPGPP_Disserta%c3%a7%c3%a3o_Fabricio_Gabriel.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso: 08 jan. 2020.

NEIRA, M, G. Incoerências e Inconsistências da BNCC de Educação Física. In: Revista brasileira de Ciência e Esporte, v. 40, n. 3, Porto Alegre, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892018000300215. Acesso em: 03 jan. 2020.

SANDÍN ESTEBAN, M. P. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SETE competências da BNCC para o ensino de língua portuguesa no ensino médio. In: BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 11 dez. 2019.

SILVA, M, R, DA. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. In: Educação em revista, v. 34, 22 out 2018. ISSN: 0102-4698. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-46982018000100301&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 fev. 2020.

Published

09-04-2020

How to Cite

SILVA, E. P. da; DO COUTO, E. K. N. N. Interlacing: Ecolinguistics and the National Curricular Common Base for Portuguese language teaching. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e24154, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.24154. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24154. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] MITO, IMAGINÁRIO E ECOLINGUÍSTICA