The post-life of the myth: Consumption and crossroads of the Devil in the Lucifer series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24172
Supporting Agencies

Keywords:

Devil, Lucifer, Myth, Imaginary.

Abstract

Since the beginning of time, the Catholic Church has built the entity Devil as responsible for all the evil in the world. Such representation has persisted over the years, changed and resignified, reaching today the most recent construction of the Devil through Netflix's Lucifer series. Given this scenario, the objective of this article is to understand the effects and reasons for the success of the series. We seek to relate the historical Devil to the character of the series; identify which characteristics of contemporary society stand out in Lucifer; and analyze the reconstruction of the Devil's imaginary. To achieve these objectives, we used the case study methodology, carrying out an analysis that sought to obtain new perspectives and reflections between the object and the theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hertz Wendel de Camargo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Estudos da Linguagem (UEL), mestre em Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte (Unicamp). Professor adjunto da UFPR, curso de Publicidade e Propaganda. Professor do PPGCOM-UFPR.

Nathalia Akemi Lara Haida, UFPR

Formada em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (Universidade Positivo), mestranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFPR, linha Comunicação e Formações Socioculturais. Bolsista CAPES.

Crystian Eduard Kuhl, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Jornalista graduado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, com especialização em Jornalismo Esportivo pela Uninter e em Produção em Cinema e Audiovisual pela PUCPR. Mestrando em Comunicação pela UFPR, com tema de pesquisa focado nos Personagens Abjetos da Animação.

References

A BÍBLIA. Antigo e Novo Testamento. Tradução da Vulgata Latina. São Paulo: Novo Brasil.

BAUDELAIRE, Charles Pierre. Le Joueur Généreux. New York: Gramercy Books, 1997.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BERTMAN, Stephen. Hyperculture: the human cost of speed. Westport, CT: Praeger, 1998.

DRAVET, Florence; CASTRO, Gustavo de. O imaginário do mal no cinema brasileiro: as figuras abjetas da sociedade e seu modo de circulação. E-Compós, 2014.

DUARTE, Marcia Yukiko. Estudo de caso. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. (Org.) Métodos e Técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas S. A., 2005.

GARDNER, Laurence. O Diabo revelado. São Paulo: Madras, 2013.

GOODE, William J.; HATT, Paul K.. Métodos em pesquisa social. São Paulo: Nacional, 1979.

LUCIFER (Temporada 1 - 4). Direção: Tom Kapinos. Estados Unidos: Netflix, 2019. Disponível na Netflix.

MAFFESOLI, Michel. L’instant eternal. Le retour du tragique dans les sociétés postmodernes. La Table Ronde, 2000.

MORIN, Edgard. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo. Trad.: Maura Ribeiro Sardinha. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MORIN, Edgard. O método 1: a natureza da natureza. Trad.: Ilana Heineberg. Porto Alegre, RS: Sulina, 2005.

RUSELL, Jeffrey Burton. Satan: the early christian tradition. New York: Cornell University Press, 1987.

STAKE, Robert E. Case studies. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Org.) Handbook of qualitative research. United States of America: Sage, 1994.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman. 2001.

Published

09-04-2020

How to Cite

CAMARGO, H. W. de; HAIDA, N. A. L.; KUHL, C. E. The post-life of the myth: Consumption and crossroads of the Devil in the Lucifer series. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e24172, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.24172. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24172. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] MITO, IMAGINÁRIO E ECOLINGUÍSTICA